06.06.2014 klo 09.48

Pääkirjoitus: Tuki tai murennus

Kokoomuksen puoluehallitus esittää, että puoluekokous hyväksyy sille tehdyt aloitteet työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistamisesta. Tavoitteena on tehottomien verotukien poistaminen ja verokantojen vastaava alentaminen.

On oletettavaa, että verovähennysoikeuden poistaminen vähentäisi sekä työnantaja- että työntekijäjärjestöjen jäsenmäärää. Se taas uhkaisi työntekijöiden turvaa ja yritysten keskinäisen kilpailutilanteen reiluutta. Työpaikoilla olisi rauhattomampaa. Ei luulisi, että moista kannattaa edistää.

Nythän minimiehdot määräytyvät työntekijä- ja työnantajaliittojen tekemillä työehtosopimuksilla ja yleissitovuuden myötä ne laajenevat koskemaan koko alaa. Yleissitovuus edellyttää, että noin puolet alan työntekijöistä on työnantajaliittoon kuuluvien yritysten palveluksessa. Esimerkiksi puhelinpalvelualalla järjestäytyneet yrityksetkin ovat harmitelleet alalta puuttuvaa yleissitovuutta. Silloin samat ehdot koskevat kaikkia alan koijareitakin, alan maine paranisi ja kilpailu olisi reilumpaa.

Järjestöt myös sovittelevat työpaikkojen riitoja. Ne tiedottavat ja neuvovat lainsäädännöstä. Ei se kovin tehotonta ole.

Minusta työmarkkinajärjestöjen yhteistyötä kannattaisi tukea, ei murentaa. Reilu 2 miljoonaa suomalaista kuuluu ammattiliittoihin.

Teksti: Auli Kivenmaa, päätoimittaja

Puhelinpalvelu ma–pe