06.03.2015 klo 09.58

Pääkirjoitus: Valintojen aika

PAMin vuosi sitten hyväksytyt uudet säännöt muuttuvat nyt eläväksi elämäksi.

Ehdokkaita uuteen liittokokousvaaliin on asetettu syksystä, ja viime viikolla vahvistettiin ehdokaslistat. 1 571 PAMin jäsentä asettui ehdolle. Se on mahtavaa! Ehdolle asettuminen on merkki halusta vaikuttaa ja valmiudesta panna itsensä alttiiksi. Nyt ehdokkaita on kolminkertaisesti viime edustajistovaaleihin verrattuna.

Liittokokouksessa eläväksi elämäksi muuttuu myös hallituksen ja valtuuston koon pieneneminen sekä nykyisen kaltaisesta puheenjohtajistosta luopuminen. Valtaosaa yli 230 000:sta PAMin jäsenestä sääntöjen luomat hallintorakenteet eivät sinänsä kiinnosta. Heitä kiinnostaa enemmän se, että PAMin toiminta on hyvää ja perusteltua.

Hyviä päätöksiä edeltää eri näkökulmien kuuleminen ja vaihtoehtojen punnitseminen. Siksi olisi tärkeää, että jo liittokokouksessa olisi päättäjinä mahdollisimman laaja kattaus erilaisia pamilaisia. Ehdokasjoukko antaa siihen mahdollisuuden. Se on paitsi laaja, myös monipuolinen. Valinta tapahtuu vaalissa. Siinä jokaisella pamilaisella on mahdollisuus osaltaan vaikuttaa ja ottaa itselleen vastuuta siitä, miten omien työ- ja elinehtojen parantaminen onnistuu.

Teksti: Auli Kivenmaa, päätoimittaja

Puhelinpalvelu ma–pe