Artikkeli - 07.06.2019 klo 08.01
Liittokokous

Päätöksiä, puheita ja sanojen viilailua – Pirkko Eronen on tyytyväinen liittokokouksen antiin

Pirkko Eronen työskentelee tämän kesän Olavinlinnan museokaupassa ja lipunmyynnissä. Kuva: Heli Sorjonen

Myyjä Pirkko Erosen kokousmatkaan mahtui pitkiä päiviä ja yksi erityisen juhlava hetki. PAMin liittokokous päättyi Helsingissä torstaina.

Suoraan asiaan, mikä PAMin liittokokouksessa yllätti ensimmäistä kertaa osallistuvan?

Savonlinnalainen Pirkko Eronen vastaa, että puheiden valtava määrä. Useat kymmenet kokousedustajat toivat puhujapöntössä esille palvelualoihin liittyviä huoliaan ja parannuksen aiheita.

”Kaikki ne asiat tulivat esille, joita itsekin pidän tärkeänä, siksi en katsonut aiheelliseksi mennä eteen kertomaan näkemyksiäni”, Eronen naurahtaa.

Eronen tunnustaa olevansa ajankäytön maksimoija. Se tehokkuus tuli selkäytimeen silloin, kun hän työskenteli 30 vuotta kylpylän vastaanotossa ja myyntiosastolla. Hän pohtii, että joitakin toistuvia puheita samoista aiheista olisi kokouksessa voitu jotenkin niputtaa yhteen.

”Kun päivät olivat pitkiä, kokousta olisi ollut hyvä tiivistää jotenkin.”

Koulutuksesta lause lauseelta

Liittokokouksen iso asia oli tavoiteohjelma  vuosille 2020–2024. Eronen osallistui työryhmään, jossa käsiteltiin ohjelmaluonnoksen yhtä osa-aluetta, sivistystä ja koulutusta.

Ensikertalaiselle selvisi, että ison liittokokouksen sisällä pidettiin monia pieniä kokouksia. Ennen virallisen kokouksen alkua oli ryhmäkokouksia poliittisille ryhmille. Kokouksen aikana samalta maantieteelliseltä alueelta tulleet kokoontuivat keskenään. Ja sitten oli työryhmätyöskentelyä niille, jotka olivat ilmoittaneet kiinnostuksensa jostain tavoiteohjelman aihepiiristä ja tulivat ryhmään valituksi.

Koulutus kiinnosti Erosta jo siksi, että hänellä on omakohtaisia kokemuksia aikuisopiskelusta. Hän on yli viisikymppisenä opiskellut markkinointiviestinnän tutkinnon vahvistaakseen asiakaspalvelutyön osaamistaan. Työryhmä kävi lause lauseelta läpi ohjelmaluonnosta.

”Sanamuotojen viilaus oli tarkkaa. Selvästi tuli esiin, että mietimme näitä asioita muuttuvan työelämän tarpeisiin”, Eronen pohtii.

Tunnelma tiivistyi

Eroselle jäi eräs tapahtuma erityisesti mieleen. Se on se, kun liitolle valittiin uusi puheenjohtaja, ja tunnelma tiivistyi salissa keskiviikkona. Annika Rönni-Sällinen tuli valittua tehtävään taputusten saattelemana salamavalojen räiskeessä.

”Juhlava hetki”, Eronen sanoo.

Se hetki päätti Ann Selinin noin 17 vuotta kestäneen puheenjohtajuuden.

Eronen kertoo Messukeskuksen aulassa info-tiskille johtavan punaisen maton vieressä, että kokouksessa on saanut ihastella upeita järjestelyjä.

”Ne saivat aikaan tunteen, että meitä kokousvieraita arvostetaan”, Eronen kiittelee torstaina ennen kotimatkaansa.

Teksti: Marja Ikkala