Uutinen - 01.06.2015 klo 17.13

Paikallinen sopiminen edellyttää lisää turvaa työntekijöille

Kari Uotila, Kai Mykkänen, Päivi Vehmas ja Lauri Sipponen pohtivat paikallista sopimista ja yhteiskuntasopimista PAMin liittokokouksen yhteydessä pidetyssä paneelissa. Kuva: Tero Leponiemi

Jos työmarkkinasopimisen tapaa muutetaan, se vaikuttaa koko yhteiskuntaan, todettiin PAMin liittokokouksen yhteydessä järjestetyssä paneelikeskustelussa paikallisesta sopimisesta. Työntekijöiden turvaksi tarvitaan uutta lainsäädäntöä.

Paneeliin osallistuivat kansanedustajat Kai Mykkänen (kok.) ja Kari Uotila (vas.), Lidlin Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen ja pääluottamusmies Päivi Vehmas Osuuskauppa Keskimaasta.

Paneelia alustanut Seija Ilmakunnas Palkansaajien tutkimuslaitoksesta totesi, että työmarkkinoiden sopimustoiminta on keskeinen osa suomalaista hyvinvointimallia. Jos sopimisen malli muuttuu, se vaikuttaa koko yhteiskuntaan.

Kukaan paneelisteista ei varsinaisesti kyseenalaistanut paikallista sopimista. Onhan sitä aina harrastettu. Lidlin toimitusjohtaja Sipponen totesi, että pitää outona, jos yrityksessä ei kyetä ongelmia paikallisesti ratkomaan. Palkkaukselle tarvitaan hänen mielestään kuitenkin edelleen yhteiset reunaehdot. Sama koskee Uotilan ja Vehmaksen kokonaistyöaikaa. Ajan sijoittamisesta voidaan neuvotella paikallisesti.

Uotilan ja Vehmaksen mielestä myös 0-sopimukset pitäisi kieltää. Uotila mainitsi myös tarpeen jonkinlaisille takuupalkoille.

- Jos sopimista siirretään alaspäin, myös työntekijöitä suojaavia rakenteita on siirrettävä. Tarve tulee erityisesti siitä, että työpaikat ovat entistä pienempiä ja työsuhteet sirpaleisempia, Uotila perusteli.

Luottamusmiehen aseman vahvistamista on palkansaajaliikkeessä pidetty edellytyksenä paikallisen sopimisen lisäämiselle. Myös Mykkänen piti sitä perusteltuna. Hän totesi, ettei EK ole ollut valmis tekemään harppausta luottamusmiesten asemassa.

Tutkimusten mukaan toimivan paikallisen sopimisen ehto on osapuolien keskinäinen luottamus. Vehmas totesi, että hän ei aina ole paikallista sopimuksia tehdessään tuntenut olevansa samalla viivalla työnantajan kanssa. Jos paikallista sopimista lisätään, se vaatisi Vehmaksen mukaan, että myös työnantajan edustajat osaavat tehdä sopimuksia.

Yritysten tehtävä osansa

Paneelia keskustelutti Sipilän hallituksen esittämä yhteiskuntasopimus. Esityksen mukainen 5 prosentin tuottavuusloikka sisältää käytännössä työajan pidentämisen palkkoja nostamatta. Jos työmarkkinaosapuolet eivät sopimukseen loppukesästä pääse, hallitus tekee suurempia leikkauksia eikä tuloverokevennyksiin olisi varaa. Mykkäsen mielestä voi ajatella, että hallitus toteutti avoimuutta kertoessaan vaihtoehdot.

- Minusta sopimus on sellainen, josta neuvotellaan. Jos joku lyö valmiin sopimuksen pöytään, ei se ole neuvotelua. Työajan pidennystä en ymmärrä. Meillä on mieletön määrä osa-aikaisia, jotka tarvitsevat lisää tunteja, Vehmas sanoi.

Uotila viittasi laskelmiin, joiden mukaan 5 prosentin työajan pidennys vastaisi 115000 työpaikkaa, ja kysyi, miten työllisyys tällä paranisi.
Lidlin Lauri Sipponen totesi, että kaikkien pitäisi tehdä osansa.

- Ei Suomi nouse, jos yritykset eivät investoi. Me Lidlissä olemme sitä tehneet. Ostovoima on meille kaupan yrityksille tavattoman tärkeää, Siponen sanoi.

Teksti: Auli Kivenmaa