Työehtosopimusneuvottelut - 27.05.2020 klo 13.04

Päivän neuvottelut vartiointialan tessistä pettymys – ei vieläkään edistystä

Vartiointialan työehtosopimusneuvottelijat kokoontuivat tänään jo kuudennen kerran, mutta alan uutta työehtosopimusratkaisua saadaan edelleen odottaa.

PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkosen mukaan neuvottelut eivät ole edenneet siinä aikataulussa kuin, mitä PAMissa oli alun perin odotettu. Vartiointialan edellinen työehtosopimuskausi päättyi huhtikuun lopussa.

”Olen pettynyt. Neuvotteluissa ei ole tapahtunut mitään merkittävää etenemistä viikkoihin. Olemme lähes samassa tilanteessa kuin toukokuun alussa. Isot kysymykset kuten kikyn kohtalo sekä pahasti kesken oleva vuosilomapalkan laskentatavan uudistus eivät ole ratkenneet rakentavista yrityksistämme huolimatta”, Saikkonen kertoo.

Saikkonen sanoo ymmärtävänsä, että koronakevät tuo haasteensa työnantajien neuvottelumahdollisuuksiin. Hän pitää kuitenkin välttämättömänä, että tahtotila ratkaisun löytämiseksi pysyisi edelleen kirkkaana.

”PAMin tavoitteet ovat kuitenkin olleet varsin maltillisia. Siksi niiden ratkominen on täysin mahdollista myös tässä poikkeuksellisessa ajassa”, hän toteaa.

PAM on edellyttänyt, että uuden työehtosopimuksen syntymiseksi kiky-tuntien on poistuttava ja keskeneräinen vuosilomapalkan laskentamallin uudistamistyö on saatava valmiiksi. Tämän lisäksi palkkaratkaisussa etsitään riittävää ja tasa-arvoista korotusta.

Seuraavan kerran PAM neuvottelee vartiointialan tes-ratkaisusta työnantajaliitto Paltan kanssa perjantaina 29.5.2020.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat