Työehtosopimusneuvottelut - 13.12.2022 klo 16.23

Päivittyvä uutinen: hiihtokeskusalan sovittelu jatkuu

Keskustelut jatkuvat perjantaina 16.12.

Tiistai 13.12.
Valtakunnansovittelijan kutsumana PAM ja MaRa ovat tavanneet tänään. Keskustelut jatkuvat perjantaina.

Torstai 8.12.
Palvelualojen ammattiliitto PAM antoi hiihtokeskusalalle uuden lakkovaroituksen joulupyhien ajaksi
”Emme halua pilata kenenkään joulua, mutta emme näe muuta keinoa tässä tilanteessa. Totta kai toivon, ettei lakkoja lopulta tarvittaisi”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen korostaa.
”Työnantajaliitto MaRalla on avaimet kädessä ratkaista asia, palkankorostusvaraa tällä alalla kyllä on. Alan työntekijät odottavat tilanteeseen pikaista ratkaisua”, Rönni-Sällinen jatkaa.

Työnseisaus alkaa perjantaina 23.12.2022 klo 00.01, ellei sopua synny ennen sitä. Lakko päättyy sunnuntaina 25.12. klo 24.00. Lakko koskee seuraavia hiihtokeskuksia:

• Rukakeskus Oy (Rukan rinteet)
  • Pyhätunturi Oy (Pyhätunturin rinteet)
  • Oy Levi Ski Resort Ltd (Levin rinteet)
  • Huippupaikat Oy (Vuokatin ja Tahkon rinteet
  • Ylläs (Iso-Ylläs ja Ski Ylläs Oy)

Torstai 1.12.
Lakko alkoi.  Työntekijät keskeyttivät työnsä Tahkon, Rukan, Pyhätunturin, Levin, Vuokatin ja Ylläksen hiihtokeskuksissa vastalauseena työnantajapuolen esittämiin työehtojen heikennyksiin. PAMin neuvottelijat muistuttavat, että palkankorotusvaraa alan yrityksillä on, sillä viime kausi oli erinomainen ja tulevasta kaudestakin ennustetaan vilkasta.

Maanantai 28.11.
Palvelualojen ammattiliitto PAMin ja työnantajia edustavan Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan välinen sovittelu hiihtokeskusalan työehdoista ja palkoista päättyi tuloksettomana. Osapuolten tavoitteet olivat liian kaukana toisistaan, joten valtakunnansovittelija ei katsonut voivansa antaa sovintoesitystä.

Sunnuntai 27.11.
Hiihtokeskusalan neuvotteluosapuolet jatkoivat sovittelua valtakunnansovittelijan johdolla sunnuntaina. Maanantai-iltapäivällä sovittelu jatkuu.

Perjantai 25.11.
Hiihtokeskusalan työehtosopimuskiistan sovittelu jatkui perjantaina iltapäivällä. Sovittelu jatkuu sunnuntaina.

Keskiviikko 23.11.2022
PAMin ja työnantajaliitto MaRan työriidan sovittelua jatkettiin keskiviikkona aamupäivällä. Seuraava sovittelutapaaminen on perjantaina 25.11.

Maanantai 21.11.2022
PAMin sekä Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan edustajat tapasivat valtakunnansovittelijan toimistolla hiihtokeskusalan työriidan ratkaisemiseksi. Sovittelu jatkuu keskiviikkona.

* * *

Hiihtokeskusala on ollut sopimuksettomassa tilanteessa marraskuun alusta saakka eivätkä neuvottelut edenneet toivotulla tavalla. PAM katkaisi alan työehtosopimusneuvottelut torstaina 17.11., koska työnantajaliitto ei osoittanut halua vastaantuloon hiihtokeskusalan työehtojen parantamiseksi. Samana päivänä PAMin hallitus päätti hiihtokeskusalan rajatusta työnseisauksesta, joka koskee kuutta hiihtokeskusta:

• Rukakeskus Oy:n hiihtokeskus Kuusamossa
  • Huippupaikat Oy:n hiihtokeskukset Kuopiossa (Tahko) ja Sotkamossa (Vuokatti)
  • Oy Levi Ski Resort Ltd hiihtokeskus Kittilässä
  • Pyhätunturi Oy:n hiihtokeskus Kemijärvellä
  • Hiihtokeskus Iso-Ylläs Oy:n hiihtokeskus Kolarissa

Työnseisaus alkaa 1.12.2022 klo 16.00, ellei sopua synny ennen sitä.

Lisätietoa hiihtokeskusalan työtaistelusta löytyy täältä.

Sovittelu

Joskus työehtosopimusneuvotteluissa joudutaan tilanteeseen, jossa sopimusta ei ammattiliiton ja työnantajaliiton välillä saada neuvoteltua. Sovittelussa yritetään löytää tähän tilanteeseen vastaus.

Useimmiten sovittelijana toimii valtakunnansovittelija. Sovittelijan tehtävä on yrittää löytää kiistaan ratkaisua. Sovittelija kutsuu neuvotteluosapuolet saman pöydän ääreen.

Sovitteluun osallistuminen on pakollista, mutta sovittelija ei voi pakottaa työntekijä- ja työnantajaliittoa hyväksymään ratkaisua.

Lisätietoa sovittelusta ja valtakunnansovittelijan tehtävästä.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme