Artikkeli - 17.04.2015 klo 09.05

Paleface: Kukaan ei halua Obimpea

Meille syntyi hiljattain tyttö, ja vanhempi tyttäreni ehdotti pikkusiskolleen nimeksi Goljatia. Täytyy muistaa, jos joskus saamme pojan.

Erikoisiin nimiin törmää niin Suomessa kuin maailmalla. Erään muusikkotoverini nimi on pelkkä "J"-kirjain, ja toisen ystäväni lapsi on Aarre Saari! Zimbabwelainen kitaristi Trustworth Samende olisi meikäläisittäin kai Luottomies Virtanen. Itä-Afrikassa asustelee myös Ballot Box Makhosi. Paitsi että vaaliuurna on komea etunimi, se kertoo demokratian merkityksestä kolonialismin jälkeisessä Afrikassa. Ghanasta löytyy Promise- (lupaus), Kindness- (kiltteys) ja Fortune- (onni, omaisuus) -nimisiä lapsia. Happiness tuntuu aluksi hassulta, mutta onhan meilläkin Onni! Sambiassa vastaan tuli jalkapallotähti Laughter Chilembe. Nauru – mahtava etunimi!

Uskonnollinen lataus on tyypillistä Nigeriassa: Testament, Miracle (ihme) ja Godspower (jumalanvoima). Eräs tyttörukka Päiväntasaajan Guineassa sai nimekseen Concéption Immaculata eli "neitseellinen synnytys". Suosittu nimi kuulemma myös Latinalaisessa Amerikassa. Länsi-Afrikassa tietyt heimot nimeävät lapsia viikonpäivän mukaan. YK:n entisen pääsihteerin Kofi Annanin etunimi merkitsee perjantaita.

Norsunluurannikolla annetaan syntymähetken olosuhteita kuvaavia nimiä. Heinätöissä synnytetty lapsi olkoon Afúom, "pellolla". Obimpe leimaa orpoa tai isätöntä poikaa, jota "kukaan ei halua". Sotaa merkitsevät Bekóe ja Bedíákó olivat sisällissodan aikana suosittuja. Toisaalta meilläkin vuoden 1918 jälkimainingeissa syntyi monta Taistoa, Voittoa ja Rauhaa – jopa Varma Kosto.

Nykyisin vauvoille annetaan poppareiden nimiä, kuten Adele tai Jare. Mauno Koiviston äiti oli kuulemma Hymni. Musikaalinen nimi olisi ollut räppärille myös Maikki, mikrofoni! Meidänkin listallamme oli musikaalisia etunimiä kuten Melodia, Sointu ja Harmonia, mutta totesimme että sellainen nimi muusikon lapselle olisi liian "tårta på tårta". Tyttären nimiäisiä vietetään vasta tämän lehden ilmestyttyä, joten en voi paljastaa lopputulosta. Mietin vain, miltä hänen nimensä kuulostaa afrikkalaisen korvaan.

Teksti: Paleface. Kirjoittaja on helsinkiläinen rap-taiteilija ja isä.