Uutinen - 12.02.2016 klo 10.48

Palkansaajien järjestöt: Hallitus kasvattaa eriarvoisuutta

Määräaikainen sopimus osuu usein nuorelle naiselle. Hallitus esittää, että määräaikaisuutta ei tarvitsisi enää perustella. Kuva: iStockphoto

Hallitus on esityksillään heikentämässä määräaikaisten asemaa työmarkkinoilla. Palkansaajajärjestöt tuomitsevat myös koeajan pidentämis- ja takaisinottovelvollisuuden lyhentämisaikeet.

SAK, STTK ja Akava arvioivat tänään lausunnossaan, että hallituksen muutosesitykset työsopimuslakiin lisäävät toteutuessaan eriarvoisuutta työmarkkinoilla. Ne heikentäisivät määräaikaisten työntekijöiden asemaa entisestään. Järjestöt jättivät tänään perjantaina lausuntonsa työ- ja elinkeinoministeriölle.

– Perusteeton määräaikaisuus on suurin työntekijöiden aseman heikennys tässä paketissa. Jos määräaikaisuudelle ei tarvita perustetta, se johtaa helposti työntekijöiden kierrättämiseen, SAK:n päälakimies Timo Koskinen sanoo.

Silloin ei määräaikaista työsopimusta saisi hallituksen esityksen mukaan solmia, jos työvoiman tarve arvioidaan pysyväksi.

Pätkätyöhön liittyvät ongelmat koskettavat erityisesti nuoria naisia, joita on noin kolmannes kaikista määräaikaisista työntekijöistä. Järjestöt pelkäävät, että määräaikaisuuksien salliminen ilman perusteita johtaa mitä todennäköisimmin siihen, että osa pysyviksi aiotuista työsuhteista solmitaan jatkossa määräaikaisina. Tämä vaikeuttaa entisestään nuorten ja irtisanottujen pääsyä vakituisiin työsuhteisiin, järjestöt painottavat.

Myös koeajan pidentäminen 4:stä 6 kuukauteen lisää työntekijöiden epävarmuutta. Se voi lisätä työnantajan houkutusta käyttää koeaikapurkua irtisanomisen vaihtoehtona. Pam-lehti on aiemmin kirjoittanut koeaikapurusta ja siitä, miten väkeä palkataan kauppoihin avauskampanjoihin ja sen jälkeen heitetään pihalle koeaikaan vedoten.

Hallitus esittää myös, että työnantajan takaisinottovelvollisuus lyhenee nykyisestä 9 kuukaudesta 4 kuukauteen.

Hallitus perustelee lakimuutoksia työllistämisen kynnyksen madaltamisella ja yritysten kasvuhalukkuuden lisäämisellä. Näiden tavoitteiden toteutumisesta hallitus ei kuitenkaan pysty esittämään uskottavaa arviota, palkansaajajärjestöt toteavat. Jos hallituksen esitys etenee, palkansaajien keskusjärjestöt edellyttävät lakimuutosten säätämistä määräaikaisina sekä niiden vaikutusten arviointia.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK uskoo, että muutokset parantavat yritysten mahdollisuuksia työllistää. Järjestö olisi toivonut vielä pitempää koeaikaa ja kaikkien määräaikaisuuden rajoitusten poistamista.

Hallituksen tavoite on, että laki siirtyisi eduskuntaan maaliskuussa ja astuisi voimaan kesällä.

Teksti: Jonna Söderqvist