Työehtosopimus - 20.09.2021 klo 17.12

Palkkaneuvottelut käynnistyivät matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa

Jos palkkaneuvotteluissa ei saavuteta palkoista sopua, alalla voimassa oleva työehtosopimus päättyy 31.10.2021. Kuva: Jouni Porsanger

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa työskentelevien työntekijöiden ja esimiesten palkoista neuvotellaan parhaillaan PAMin ja työnantajia edustavan Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n välillä.

Koronapandemiasta johtuen syksyllä 2020 voimaan tulleessa alan työehtosopimuksessa ei sovittu valmiiksi palkankorotuksista. Tuolloin syntyneessä työehtosopimusratkaisussa sovittiin erikseen alalle kaksi palkantarkistuksen ajankohtaa. Ensimmäinen näistä keväälle 2021 ja toinen syksylle 2021.

Työehtosopimuksessa sovitun mukaisesti seuraava alan palkantarkistusajankohta on 1.10.2021.

”Tänään maanantaina on käynnistynyt neuvottelut syksyn palkankorotuksista. Jos neuvotteluissa ei saavuteta palkoista sopua, alalla voimassa oleva työehtosopimus päättyy 31.10.2021”, kertoo PAMin sopimusasiantuntija Raimo Hoikkala.

”Kun koko työehtosopimuksesta viimeksi neuvoteltiin ja sovittiin viime vuoden syyskuussa, oli koko toimiala hyvin vaikeassa tilanteessa. Silloin saavutettu ratkaisu ja siinä erikseen sovitut palkantarkistusajankohdat tehtiin pitäen silmällä alan työllisyyttä ja elinvoimaa. Tammikuussa neuvoteltiin palkkaratkaisun ensimmäinen osa, nyt on toisen osan vuoro”, Hoikkala toteaa.

Seuraavan kerran neuvotteluosapuolet tapaavat torstaina 23.9.2021.

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskevan työehtosopimuksen piirissä työskentelee Suomessa noin 75 000 työntekijää ja alan esimiehiä koskevan työehtosopimuksen piirissä noin 10 000 henkilöä. Alan työehtosopimusta noudatetaan tyypillisesti esimerkiksi ravintoloissa, kahviloissa, yökerhoissa, henkilöstöravintoloissa sekä hotelleissa ja kylpylöissä.