Tutkimus - 11.02.2021 klo 13.45

Palvelualalla työskennellään usein musiikin kanssa – kerro kokemuksesi taustamusiikista

Kuva: Gettyimages

Itä-Suomen yliopiston tutkijat keräävät palvelualoilla työskentelevien tai aiemmin työskennelleiden kokemuksia työpaikkojen taustamusiikista ja äänimaisemasta.

Taustamusiikki on palvelualojen työympäristöissä jokapäiväinen juttu. Keskustelu aiheesta keskittyy usein siihen, miten musiikki vaikuttaa asiakkaisiin. Vähemmän ollaan oltu kiinnostuneita siitä, miten työssään taustamusiikkia kuulevat kokevat musiikin.

Itä-Suomen yliopistossa on tartuttu aiheeseen. Tutkijat Meri Kytö ja Kaarina Kilpiö keräävät kyselytutkimuksella palvelualoilla työskentelevien tai aiemmin työskennelleiden kokemuksia työpaikkojen taustamusiikista ja äänimaisemasta. Kysely on osa tutkimushanketta “Kuuntelun kulttuurit, medioidut äänet ja rakennetut tilat”. Tutkimuksessa kysytään, kuinka taustamusiikkia koostetaan ja käytetään sekä kuinka ihmiset kokevat yhteisessä tilassa soivan musiikin.

Kysely on tarkoitettu kaikille, joiden työtiloissa kuuluu tai on joskus kuulunut musiikkia. Kydön ja Kilpiön mukaan kaikki vastaukset ovat arvokkaita siihen katsomatta, kuinka aktiivisesti vastaaja on kuunnellut työpaikkojensa musiikkia tai muodostanut siitä mielipiteitä. Tutkijoiden pyrkimyksenä on saada käsitystä työelämän musiikillisesta arjesta.

Sadat PAMilaiset ovat jo vastanneet kyselyyn, ja lisää toivotaan. Lomakkeen vastaukset ovat nimettömiä, luottamuksellisia, ja tarkoitettu ainoastaan tutkimuskäyttöön. Kirjoittamisen voi halutessaan korvata puhelinhaastattelulla jättämällä puhelinnumeronsa tutkijoiden tiedoksi lomakkeen viimeisellä sivulla.

Kyselyyn voi vastata suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Kaikkien 15. maaliskuuta 2021 mennessä vastanneiden kesken arvotaan yksi 100 € ja kaksi 50 € lahjakorttia S-ryhmän myymälöihin.

Vastaa kyselyyn tästä

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle