Uutinen - 08.01.2015 klo 15.58

Palvelualoilla käy puhuri – Sokotel aloittaa yt:t

SOK:laisessa Sokotelissa aloitetaan ensi viikon lopulla yt-neuvottelut henkilöstön vähentämiseksi. SAK:n kerääminen tilastojen mukaan palvelualojen irtisanomiset ovat muutenkin rajussa kasvussa.

SOK:n hotelli- ja ravintolatoimintaa harjoittava tytäryhtiö Sokotel ilmoitti keskiviikkona aloittavansa yt-neuvottelut, jotka voivat päättyä enimmillään 120 henkilön osa-aikaistamiseen ja 20 henkilön irtisanomiseen. Neuvottelut ulkopuolelle jäävät vain myyntitoimintojen ja pääkaupunkiseudun myyntipalvelun työntekijät. Niiden piirissä on kaikkiaan 1190 työntekijää.

”Ikäväähän tämä on henkilöstön näkökulmasta, että yt-menettelyihin joudutaan heti vuoden alusta”, Niina Ruutinen sanoo. Hän on pääkaupunkiseudun varapääluottamusmies Sokotel Oy:ssa.

”Minun tehtävänäni on yrittää minimoida vahingot yhdessä Sokotelin maakuntien luottamushenkilöiden kanssa, ettei työnantajapuolen alustava arvio irtisanomisista ja osa-aikaistamisista käy toteen koko mittakaavassa", Ruutinen toteaa.

Sokotelin tiedotteen mukaan kotimaisen kysynnän heikentymisen lisäksi haasteita toiminnalle on lisännyt erityiseste venäläisten matkailijoiden määrän voimakas väheneminen.

SAK julkaisi torstaina seurantansa yritysten yt-ilmoituksista viime vuodelta. Sen mukaan yksityisten palvelualojen irtisanomiset kasvoivat viime vuonna liki 60 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna. SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen pitää palvelualojen työllisyystilannetta poikkeuksellisen synkkänä.

Tukiaisen mukaan kotimarkkinoiden kysyntää jäytää muun muassa palkansaajien ostovoiman heikko kasvu. Viennin vetoa taas laskevat Euroopan talouden pitkään jatkunut hyytymistila ja Venäjän talouden heikentyminen Ukrainan kriisin takia.

Tukiaisen mukaan kevään eduskuntavaalien jälkeen aloittavan hallituksen on keskityttävä talouskasvun ja työllisyyden parantamiseen.

”Hallituksen talouslinjaukset vaikuttavat kesällä käytäviin työllisyys- ja kasvusopimuksen jatkoneuvotteluihin. Talous- ja työmarkkinapolitiikan yhteensovittaminen antaa hyvän perustan Suomen tuottavuuden, kilpailukyvyn ja työllisyyden kasvulle”, Tukianen linjaa SAK:n tiedotteessa.

Sokotelin pääluottamusmies Ruutinenkin toteaa toivovansa, ettei valtiovalta tekisi ainakaan sellaisia päätöksiä, jotka kiristävät matkailu- ja ravintola-alan tilannetta entisestään.

Teksti: Auli Kivenmaa