Talouspolitiikka - 05.05.2021 klo 08.00

Palvelualoilla odotetaan jo kasvua – mara-ala ponnistaa alkuvuoden ahdingosta

Alkuvuoden synkkä koronatilanne ja kuluttajapalveluille asetetut rajoitukset heikensivät entisestään matkailu- ja ravintola-alan työntekijöiden tilannetta, PAMin suhdannebarometri kertoo. Kasvava rokotekattavuus ja koronaepidemian hiipuminen lisäävät kuitenkin uskoa kaikilla PAMin aloilla työnantajayritysten tulevaan vuoteen.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin suhdannebarometriin vastanneiden matkailu- ja ravintola-alan työntekijöiden vastaukset kertovat alan lohduttomasta tilanteesta kevään rajoitustoimien aikana. Alan vastaajista 50,0 prosenttia oli ollut lomautettuna kyselyä edeltäneen kuukauden aikana ja 62,6 prosenttia kertoo taloustilanteensa heikentyneen edellisen 3 kuukauden aikana.

”Työtunnit ovat monilla jääneet viime kuukausina vähiin, eikä ansiosidonnainenkaan työttömyystuki riitä tukemaan toimeentuloa, kun lomautukset jatkuvat kuukaudesta toiseen”, huomauttaa PAMin ekonomisti Olli Toivanen.

”Työnhakuun kannustava työttömyysturvajärjestelmä tuntuu tässä tilanteessa julmalta, kun koronan takia lomautetuilla henkilöillä ei ole tosiasiassa minkäänlaista mahdollisuutta löytää uutta työpaikkaa.”

Matkailu- ja ravintola-alan vastaajista historiallisen korkea osuus, 33,3 prosenttia, arvioikin, että uuden työpaikan löytäminen kestäisi yli vuoden tai sellaista ei löytyisi lainkaan.

”Viime vuosina matkailu- ja ravintola-alan työmarkkinat ovat olleet erittäin aktiiviset ja alan ammattilaisista on ollut jopa pulaa. Monien yritysten selviäminen on kuitenkin yhä epävarmaa ja rekrytoinnit ovat olleet jo pitkään jäissä”, Toivanen toteaa.

Työnantajien myynnin odotetaan kasvavan koronan hellittäessä vähitellen

Vastaajien odotukset työnantajayritysten tulevan vuoden suhteen ovat toisaalta korkealla. Suurin osuus suhdannebarometrin kaikista vastaajista korona-aikana, 36,8 prosenttia, uskoo työnantajan taloudellisen tilanteen parantuvan tulevan vuoden aikana. Toivasen mukaan tämä ei kuitenkaan johdu ainoastaan siitä, että talouskehitys nähtäisiin erityisen ruusuisena.

”Talvella käytiin useallakin palvelualalla aallonpohjassa. Kun ponnistetaan matalalta ja samalla kuuluu hyviä uutisia epidemian kehityksen ja rokotekattavuuden suhteen, on helppo olla optimistinen sen suhteen, ettei tilanne ole vuoden päästä ainakaan huonompi.”

Yksi tällaisista toimialoista on kiinteistöpalveluala, jonka vastaajista vain 6,3 prosenttia kertoo työnantajan myynnin kasvaneen vuoden takaiseen verrattuna. Osuus on alhaisin suhdannebarometrin historiassa, vaikka vuosi sitten elettiin jo koronaepidemian ensimmäistä aaltoa.

Liikkumisrajoitusten välttäminen kirkastaa kaupan näkymiä

Kaupan alalla enää 19,0 prosenttia vastaajista kertoo työnantajan myynnin vähentyneen vuodentakaiseen verrattuna. Alan vastaajien huolet oman taloustilanteen suhteen ovat yhtä lailla tasaantuneet. Enää 25,3 prosenttia vastaajista kertoo niiden lisääntyneen edellisen kolmen kuukauden aikana, kun vuosi sitten vastaava osuus oli 49,3 prosenttia.

”Vertailu vuodentakaiseen osoittaa toisaalta, kuinka dramaattinen ensimmäinen koronakevät oli myös kaupan alan yrityksille ja työntekijöille”, Toivanen muistuttaa.

”Suunniteltujen liikkumisrajoitusten välttäminen oli erittäin tärkeää suurissa keskuksissa sijaitseville erikoiskaupoille, ja vähittäiskaupan näkymät kirkastuvat nyt päivittäistavarakaupan ulkopuolellakin.”

Tiedot perustuvat PAMin tekemään kyselyyn, joka toteutettiin 1.−14.4.2021. Kyselyyn vastasi 670 PAMin jäsentä. PAM julkaisee suhdannebarometrin vuosineljänneksittäin.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.