Työelämä - 17.11.2020 klo 15.39

Palvelualojen ammattiliiton valtuuston syyskokouksen päätöslausuma: Parempaa työelämää luodaan yhteistyöllä

PAMin valtuusto korostaa päätöslausumassaan yhteistyön ja osallistumisen tärkeyttä.

Palvelualojen ammattiliitto täyttää 20 vuotta. On ilmiselvää, että ammattiliiton keskeinen tehtävä ja olemassaolon peruste työntekijöiden edunvalvojana ei ole muuttunut. Vaikka toimintaympäristömme muuttuu koko ajan ja vuosien saatossa on siirrytty kriisistä toiseen, on PAMin ydin edelleen työelämän parantamisessa. Juuri nyt ilmasto- ja pandemiakriisin keskellä käydään taistelua siitä, kuinka jatkossa työelämää kehitetään ja kenen ehdoilla. Vuokratyö, alustatyö ja työehtosopimusjärjestelmään kohdistuvat muutokset ovat haasteita, joihin työntekijät tarvitsevat heidän ehdoillaan tehtyjä ratkaisuja. Muutoksen parempaan mahdollistaa aktiivinen ja osaava jäsenistö, joka haluaa puolustaa oikeuksiaan.

Ammattiliiton muodostavat sen ammattiosastojen aktiiviset jäsenet, jotka omalla työllään ja tekemisellään rakentavat parempaa arkea työpaikoilla. Vain yhteisellä tekemisellä niin työpaikoilla kuin niiden ulkopuolellakin voidaan varmistaa, että apua on todella tarjolla – olemalla liittosi aktiivinen jäsen autat myös itseäsi parhaiten. Omalla toiminnallasi varmistat sen, että alojemme työehdot ovat reilut ja kehittyvät myös tulevaisuudessa. Järjestäytyminen on sitä, että me työntekijät kuulumme liittoon ja yhdessä ajamme meille tärkeitä asioita. On mahdotonta odottaa, että ongelmia ratkaistaan ilman, että meistä jokainen tekee oman osuutensa. Tämän vuoksi on tärkeää, että työpaikkatason aktiivisuuden lisäksi pamilaiset vaikuttavat ja näkyvät kaikkialla. Ääntä on käytettävä siellä missä päätökset tehdään, olipa kyse työpaikan paikallisista neuvotteluista tai kuntavaaleista.

Korona on näyttänyt julmuutensa lamauttamalla kokonaisia aloja. On ilmiselvää, että esimerkiksi Lapin matkailun tilanne on tällä hetkellä kestämätön. Tilanne vaatii merkittäviä toimia ja Suomen hallituksen heräämistä palvelualojen kokonaistilanteeseen koko Suomessa. Vakavuudestaan huolimatta koronaa käytetään liian usein keppihevosena työehtojen heikentämiseen. Tämä perusteeton jouston vaatiminen ei voi jatkua, vaan koronakriisin varjolla ratsastamisen tulee loppua välittömästi. Palvelualojen työntekijät ovat joustaneet jo tarpeeksi.

PAMin valtuuston 17.11.2020 hyväksymä päätöslausuma kokonaisuudessaan.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat