Työelämä - 28.11.2020 klo 16.30

Palvelualojen työntekijät ovat koronan eturintamassa

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen puhui tänään palvelualan työntekijöiden jaksamisesta. Hän odottaa yhteiskunnan huomioivan myös heidän työnsä.

Koronakriisin aikana on korostunut sekä etätyötä tekevät työntekijät että hoitoalan työ. Puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen pitää ihmeellisenä, että eturintamassa olevien palvelualojen työntekijöiden työ on jäänyt tässä keskustelussa huomiotta.

”Palvelualojen työntekijät, kuten ravintolatyöntekijät, myyjät, siivoojat ja vartijat altistavat itsensä joka päivä ja joissain työpaikoissa kaikkina vuorokauden aikoina palvellakseen asiakkaitaan tai huolehtiakseen ihmisten turvallisuudesta. Palvelualojen työntekijöillä ei ole mahdollisuutta tehdä etätyötä ja monesti heidän mahdollisuutensa suojautua virukselta ovat puutteellisia”, toteaa Rönni-Sällinen.

Koronakorvauksia ovat vaatineet muun muassa hoitoalan työntekijät. Rönni-Sällinen kokee, että palvelualojen työntekijät olisivat osaltaan ansainneet myöskin erilliset korvaukset korona-ajan työstään.

”Palvelualojen työntekijät vastaavat monelta osalta yhteiskunnan toimivuudesta koronakriisin aikana. Heidän työtään ei ole yhteiskunnan suunnalta kuitenkaan huomioitu, joten nyt voisi olla aika huomioida ja tukea myös heidän työtään.”

Rönni-Sällinen pelkää myös palvelualojen työntekijöiden työpaikkojen puolesta.

”Sairastuminen ei ole ainoa korona-ajan uhka palvelualojen työntekijöille. Rajoitukset voivat merkitä monelle työntekijälle lomautusta tai pahimmillaan kokonaan työn menettämistä. Heidän pitää hymyillä asiakkailleen samalla, kun joutuvat murehtimaan oman ja työkaverien toimeentulon ja työpaikan puolesta", sanoo Rönni-Sällinen.

Palvelualojen ammattiliitto PAM täyttää tänään 20-vuotta. Lue lisää

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle