Työehtosopimus - 07.01.2020 klo 12.30

PAM haluaa hiusalalle työehtosopimuksen

Kuva: Gettyimages

PAMin tavoitteena on edelleen neuvotella hiusalan työntekijöille työehtosopimus, joka takaa minimityöehdot työntekijöille.

Suomen Hiusyrittäjät irtisanoi hiusalan työehtosopimuksen yli vuosi sitten, minkä jälkeen PAM on neuvotellut uudesta työehtosopimuksesta useasti Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n kanssa. Neuvottelut eivät ole vielä johtaneet tulokseen. PAM haluaa edelleen alalle työehtosopimuksen ja etsii parasta aikaa uusia ratkaisuja hiusalan työehtojen turvaamiseksi.

Viime kuukausien aikana työnantajaliitto Paltaan järjestäytyneet yritykset ovat antaneet työntekijöille uusia työehtoja koskevia ohjeistuksia, jotka koskevat esimerkiksi vuosivapaajärjestelmän poistamista käytöstä sekä sairausajan palkan maksun rajaamista 10 arkipäivään. Nämä ohjeistukset ovat Paltan ja työnantajien keskenään sopimia, ja niistä on viestitty työntekijöille Paltan suosituksina hiusalan uusiksi työehdoiksi.

PAM ei hyväksy tällaisia suosituksia ja pitää niitä selvinä heikennyksinä työehtoihin, jotka viestivät arvostuksen puutteesta hiusalan työntekijöitä kohtaan.

”Työnantajan ei tarvitsisi tehdä tällaisia heikennyksiä, eivätkä kaikki työnantajat ole lähteneet niihin mukaan. Tällä hetkellä noin 500 hiusalan työntekijään noudatetaan kaupan alan työehtosopimusta, joka takaa heille vähimmäistyöehdot. Monet työnantajat noudattavat vielä myös aikaisemman hiusalan työehtosopimuksen ehtoja”, kommentoi sopimusasiantuntija Ulla Moilanen.

Hiusalalla ei tällä hetkellä työrauhavelvollisuutta, sillä uutta työehtosopimusta ei ole saatu solmittua.

Hiusalan työntekijä, onko sinulle herännyt kysyttävää?

Mikäli työehtojen muutokset koskettavat sinua, saat yksilöllistä neuvontaa puhelinpalvelustamme. Me PAMissa autamme mielellämme ja vastaamme kysymyksiisi.

Asian käsittelemiseksi sinun kannattaa kirjata tarkasti itselle muistiin tehdyt työvuorot ja säilyttää palkkalaskelmat. PAMin jäsenenä saat myös oikeudellista apua ja viemme riita-asioita eteenpäin oikeusteitse.

Tavoitat meidät numerosta 030 100 620 arkisin kello 10-14.

Käy myös tutustumassa verkkosivuiltamme löytyviin useimmin kysyttyihin kysymyksiin

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat