Työehtosopimus - 18.09.2019 klo 15.49

PAM irtisanoi apteekkialan työntekijöiden kiky-tunnit

Kuva: PAMin arkisto/Lauri Rotko

Kilpailukykysopimuksen tuoma työajan pidennys ei ole tuonut apteekkialalle uusia työpaikkoja.

Apteekkien työnantajaliitto Apta ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ry sopivat elokuussa 2016 kilpailukykysopimuksen mukaisista lisätunneista vuosityöajan pidentämispöytäkirjalla, jonka mukaan apteekkialan työntekijöiden työaika piteni vuoden 2017 alusta alkaen keskimäärin 24 tunnilla ansiotasoa muuttamatta.

PAM irtisanoi tänään apteekkialan työehtosopimuksen vuosityöajan pidentämispöytäkirjan ja toimitti irtisanomisilmoituksen Apteekkien työnantajaliitolle. Pöytäkirjan irtisanominen oli sopimuksen mukaan mahdollista ensimmäisen kerran 30.9.2019 mennessä, jolloin se päättyy 31.12.2019.

”Apteekeissa ei ole koettu tarvetta vuosityöajan pidentämiselle, eikä se ole tuonut alalle uusia työpaikkoja. Vuosityöajan pidentämisestä on sovittu paikallisesti apteekeissa ja on myös apteekkeja, joissa työajanpidennystä ei ole otettu lainkaan käyttöön”, sanoo PAMin sopimusasiantuntija Sirpa Moilanen.

Apteekin työntekijöiden työehtosopimus on voimassa 31.3.2020 saakka. PAM ja Apta neuvottelevat seuraavan kerran apteekkien työntekijöiden työehdoista alkuvuodesta 2020.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat