Talouspolitiikka - 31.03.2022 klo 09.13

PAM ja JHL kysyvät Kokoomuksen kantaa sosiaalitukien leikkaamiseen

PAM ja Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliitto JHL haluavat nyt tietää, onko Kokoomuksen tavoitteena leikata pienipalkkaisten työntekijöiden ansiosidonnaisen työttömyysturvan määrää ja kestoa.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on puhunut julkisuudessa rakenteellisten uudistusten tekemisestä sosiaaliturvaan ja verotukseen. Lisäksi hän puhui sosiaalitukien leikkaamisesta.

PAM ja JHL on laatinut kokoomuksen käyttöön tiiviin tietopaketin siitä, millaisia yleisten naisvaltaisten alojen ansiot ovat, ja mitä työtä tekevän ja työllään itsensä elättävän suomalaisen näkökulmasta ansioturvan leikkaaminen näissä ammateissa tarkoittaisi. Tietopaketista käy kätevästi ilmi ansiotason lisäksi nettomääräinen ansiosidonnainen työttömyyden kohdatessa kyseisillä tulotasoilla.

Tietopaketin lisäksi liitot kysyvät viestissään puolueelta kaksi kysymystä, eli

•  Aikooko Kokoomus heikentää pienipalkkaisten työntekijöiden ansiosidonnaista päivärahaa määrän tai keston osalta seuraavalla hallituskaudella, mikäli Kokoomus on muodostamassa hallitusta, ja kuinka paljon?
  • Aikooko Kokoomus palauttaa aktiivimallin leikkurin, mikäli Kokoomus on muodostamassa hallitusta?

Liitot toivovat puolueelta pikaista vastausta.

Pääset tutustumaan lähetettyyn viestiin ja tilastoihin tästä.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme