Työtaistelu - 26.10.2018 klo 17.28

PAM jäädyttää irtisanomissuojaan liittyvät työtaistelutoimet toistaiseksi

SAK:n hallitus käsitteli tänään maan hallituksen irtisanomislaista antamaa esitystä, joka sisältää asioita, joita ay-liike on ajanut. Näitä ovat yrityksen henkilöstömäärän poistaminen irtisanomisen perusteista, lyhennys työttömyysturvan karenssiaikaan ja kolmikantainen valmistelu aktiivimallin vikojen korjaamiseksi.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kuitenkin huomauttaa, että esityksen perusteluista löytyi elementtejä, joissa on vahvoja kaikuja eriarvoistavasta alkuperäisestä lakiesityksestä. PAMin puheenjohtaja Ann Selin pitää kolmikantaista valmistelua keskeisenä.

”Uusi esitys on lakitekstiltään aiempaa parempi ja arvioiden mukaan lähinnä vahvistaisi nykylain tulkintakäytännöt. Perustelutekstit ovat kuitenkin vielä avoinna ja edellytämme, että ne valmistellaan kolmikantaisesti,” toteaa Selin.

”Valmistelun jälkeen on mahdollista tehdä lopullinen arviointi suhtautumisestamme esitykseen.”

PAM jäädyttää toistaiseksi työtaitelutoimenpiteet ja antaa työrauhan lain perustelujen valmistelulle.

Päätös ei koske vartiointialan työehtosopimusneuvotteluun liittyviä työtaistelutoimenpiteitä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat