Tiedote - 18.11.2019 klo 11.00
Työtaistelu

PAM julistaa käsittelykiellon asiamiespostien postilähetyksille

Muun muassa kaupoissa, kioskeissa, liikenne- ja huoltoasemilla, kahviloissa ja apteekeissa sijaitsevissa Postin palvelupisteissä ei käsitellä Postin palveluverkossa kulkevaa postia ja paketteja 25.11. klo 00.00 – 8.12. klo 24.00, jos siihen mennessä ei ratkaisua löydy.

Palvelualojen ammattiliitto PAM tukee käsittelykiellolla Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUta sen työehtosopimusneuvotteluissa.

PAM tukee PAUn työehtosopimusneuvotteluja kieltämällä Postin jakeluverkossa kulkevien pakettien ja kirjeiden käsittelyn Postin palvelupisteissä eli nk. asiamiesposteissa 25.11. klo 00.00 – 8.12. klo 24.00. Kielto astuu voimaan, jos ratkaisua ei siihen mennessä ole löydetty.

Postin palvelupisteitä on kaikkiaan noin 750. Ne sijaitsevat muun muassa kaupoissa, kioskeissa, liikenne- ja huoltoasemilla, kahviloissa ja apteekeissa.

Sunnuntai-iltana 24.11. PAMin käsittelykiellon toteutuminen näyttää yhä todennäköisemmältä, sillä selvitysryhmän tekemä, pakettilajittelijoita koskeva sovintoesitys ei tullut hyväksytyksi. Työnantajia edustava Medialiitto hylkäsi sovintoehdotuksen, jossa pakettilajittelijoille olisi taattu nykyiset työehdot yrityskohtaisessa sopimuksessa.

“PAM ei hyväksy sitä, että työnantaja pyrkii heikentämään pienipalkkaisten postilaisten työehtoja. Pidämme tärkeänä, että työehtoja ja elinkeinoja kehitetään yhdessä sopien. Suomen menestystä ei rakenneta kestävälle pohjalle, jos se tehdään pienipalkkaisten työntekijöiden toimeentuloa heikentämällä. Siksi PAU saa tukemme. Samalla pahoittelemme haittaa, joka toimistamme koituu asiakkaille”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Myös PAU on ilmoittanut lakkonsa laajentamisesta samaan aikaan 25.11. postinjakeluun, -käsittelyyn ja -kuljetukseen sekä toimihenkilö- ja myymälätehtäviin. Tämän lakon PAU on ilmoittanut päättyvän sunnuntaina 8. joulukuuta.

PAMin julistama käsittelykielto on laillinen työtaistelutoimi.

Mitä käsittelykielto tarkoittaa, miten sen aikana toimitaan ja miksi tähän on ryhdytty. Lue lisää täältä!