Työtaistelu - 18.11.2019 klo 11.00

PAM julistaa käsittelykiellon asiamiespostien postilähetyksille

Muun muassa kaupoissa, kioskeissa, liikenne- ja huoltoasemilla, kahviloissa ja apteekeissa sijaitsevissa Postin palvelupisteissä ei käsitellä Postin palveluverkossa kulkevaa postia ja paketteja 25.11. klo 00.00 – 8.12. klo 24.00, jos siihen mennessä ei ratkaisua löydy.

Palvelualojen ammattiliitto PAM tukee käsittelykiellolla Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUta sen työehtosopimusneuvotteluissa.

PAM tukee PAUn työehtosopimusneuvotteluja kieltämällä Postin jakeluverkossa kulkevien pakettien ja kirjeiden käsittelyn Postin palvelupisteissä eli nk. asiamiesposteissa 25.11. klo 00.00 – 8.12. klo 24.00. Kielto astuu voimaan, jos ratkaisua ei siihen mennessä ole löydetty.

Postin palvelupisteitä on kaikkiaan noin 750. Ne sijaitsevat muun muassa kaupoissa, kioskeissa, liikenne- ja huoltoasemilla, kahviloissa ja apteekeissa.

Sunnuntai-iltana 24.11. PAMin käsittelykiellon toteutuminen näyttää yhä todennäköisemmältä, sillä selvitysryhmän tekemä, pakettilajittelijoita koskeva sovintoesitys ei tullut hyväksytyksi. Työnantajia edustava Medialiitto hylkäsi sovintoehdotuksen, jossa pakettilajittelijoille olisi taattu nykyiset työehdot yrityskohtaisessa sopimuksessa.

“PAM ei hyväksy sitä, että työnantaja pyrkii heikentämään pienipalkkaisten postilaisten työehtoja. Pidämme tärkeänä, että työehtoja ja elinkeinoja kehitetään yhdessä sopien. Suomen menestystä ei rakenneta kestävälle pohjalle, jos se tehdään pienipalkkaisten työntekijöiden toimeentuloa heikentämällä. Siksi PAU saa tukemme. Samalla pahoittelemme haittaa, joka toimistamme koituu asiakkaille”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Myös PAU on ilmoittanut lakkonsa laajentamisesta samaan aikaan 25.11. postinjakeluun, -käsittelyyn ja -kuljetukseen sekä toimihenkilö- ja myymälätehtäviin. Tämän lakon PAU on ilmoittanut päättyvän sunnuntaina 8. joulukuuta.

PAMin julistama käsittelykielto on laillinen työtaistelutoimi.

Mitä käsittelykielto tarkoittaa, miten sen aikana toimitaan ja miksi tähän on ryhdytty. Lue lisää täältä! 

 

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 
Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat
030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat
Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat
030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska
Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.
030 100 640 klo 10-14

Membership services in English
Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits
030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English
Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.
030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle