PAM julkaisi laajan tilastoaineiston COVID-19 -taudin vaikutuksista palvelualoihin
Palvelualojen ammattiliitto PAM on tuottanut aineiston COVID-19-taudin vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin, työllisyyteen, toimialaan sekä PAMiin. Aineiston sisältö vahvistaa sen, että palvelualojen työntekijät ja alan yritykset joutuivat keväällä kärsimään poikkeuksellisella tavalla.
COVID-19-tauti vaikutti erittäin merkittävästi palvelualojen työntekijöihin ja yrityksiin kevään ja kesän aikana. PAM on nyt koonnut laajan aineiston näistä vaikutuksista. Aineistosta löytyytietoja palvelualojen työntekijöiden toimeentulosta, toimialojen tilanteesta sekä työllisyydestä. Lisäksi löytyvät työehtojen ja lakien muutoksiin ja niiden vaikutuksiin liittyvät asiat sekä keskeisiä PAMin toimenpiteitä.
Aineiston kokoamisesta vastannut PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto kokee kerätyn materiaalin kertovan karua kieltä kevään ja kesän poikkeuksellisesta tilanteesta.
”Äkillinen koronatilanne oli kaikille poikkeuksellinen, mutta palvelualojen työntekijät joutuivat kokemaan sen erityisen karvaasti. Varsinkin matkailu- ja ravintola-alan, kauneudenhoitoalan ja osittain erikoiskaupan työntekijöiden toimeentulo romahti merkittävästi lomautusten takia ja pelko työn jatkumisesta on edelleen suuri,” toteaa Veirto.
Aineisto osoittaa, että monet palvelualojen työntekijät ovat joutuneet tilanteen takia tinkimään omassa elämässään toimeentulon heikentymisen takia.
”Huolestuttavinta on se, että varsinkin matkailu- ja ravintola-alan työntekijöistä 56 prosenttia on joutunut tinkimään ruoan määrästä ja laadusta. Monessa perheessä on tarvittu ulkopuolista apua ja muun muassa PAM antoi jäsenilleen ruoka-avustusta,” kertoo Veirto.
Palvelualojen työttömyyskassaan saapui huhtikuussa noin 18400 alkavaa päivärahahakemusta, kun vastaavasti edellisen vuoden huhtikuussa tuli 1300 hakemusta. Myös seuraavina kuukausina alkavia päivärahahakemuksia tuli selkeästi enemmän kuin edellisenä vuonna.
”Työttömyyskassajärjestelmä oli poikkeustilanteen takia koetuksella. Tilastot osoittavat, että kassat pärjäsivät kuitenkin kohtuullisen hyvin. Palvelualojen työttömyyskassan jäsenet hyötyivät siitä, että PAM oli kassan tukena vaikeimpina aikoina. PAM auttoi kassaa muun muassa jäsenpalvelussa ja avustavissa tehtävissä. Muutenkin ilman ammattiyhdistysliikkeen nopeaa toimintaa esimerkiksi työehtojen muutoksissa olisi vaikeuttanut kriisin hoitamista,” korostaa Veirto.
PAMin tuottama aineisto kokonaisuudessaan löytyy täältä