Työehtosopimusneuvottelut - 17.05.2018 klo 15.40

PAM: Kaksi yritystä vaikeuttaa vartiointialan työehtosopimusneuvotteluja tiedottamisellaan

PAMin neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkonen arvostelee Securitasin ja Prevent 360:n tiedottamista turvallisuusalan tes-neuvottelujen yhteydessä.

Turvallisuusalan yritykset Securitas ja Prevent 360 ovat jakaneet henkilökunnilleen tiedotteen, jossa vääristellään totuutta ja kyseenalaistetaan työntekijäpuolen esitysten kohtuullisuus, moittii PAMin neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkonen.

"Onneksi näihin virheellisyyksiin pääluottamusmiehet ovat jo reagoineet ja selventäneet tilannetta. On ennenkuulumatonta, että keskeneräisistä neuvotteluista poimitaan yksityiskohtia ja annetaan niihin kommentteja julkisuudessa. Tiedotteesta on unohtunut myös työnantajapuolen lyhyt, mutta merkittävä heikennyslistaus. Vanha sanonta 'se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa' näyttää pitävän edelleenkin paikkansa, sillä muut yritykset eivät ole tällaiseen propagandaan käsityksemme mukaan sortuneet", Sinkkonen sanoo.

Alan tes-neuvotteluissa on tähän mennessä käsitelty ainoastaan tekstiasioita, ja varsinaisiin palkkaneuvotteluihin ei ole vielä päästy. Tällä erää neuvottelut ovat tauolla, jonka aikana tiettyjen erityiskohteiden, kuten ydinvoimaloiden ja arvokuljetuksen, työehtoihin liittyviä kysymyksiä oli tarkoitus käsitellä paikallisesti eli yritystasolla. PAMin neuvotteluosapuolena tes-neuvotteluissa on Palvelualojen työnantajaliitto PALTA.

"Täytyy vain toivoa, että työnantajaliitto saa rivinsä järjestykseen, jotta neuvotteluja voidaan taas jatkaa hyvässä hengessä", Sinkkonen lisää.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat