28.06.2013 klo 10.00

Pam-lehti 11/2013: Jäätelökioskeilla yhä kylmät työehdot

Jäätelömyyjille maksetaan yhä liian pieniä palkkoja ja jätetään lisät sekä sateen vuoksi perutut vuorot maksamatta. Pam-lehden tutkimat jäätelökioskitkaan eivät selvinneet puhtain paperein. Voit lukea lisää Pam-lehden näköislehdestä.

SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteiseen kesäduunari-infopuhelimeen on tänä kesänä ehtinyt tulla tähän mennessä toistakymmentä yhteydenottoa jäätelömyyjiltä eri puolilta Suomea. Suurin osa kysymyksistä on liittynyt palkkaan ja työvuorolistoihin.

Erillisissä luukkujäätelökioskeissa tulee noudattaa kaupan työehtosopimusta. PAMin aluetoimitsijan Ismo Karstisen mielestä alipalkkoja maksavat työnantajat hyödyntävät tietoisesti nuorten tietämättömyyttä. Epäkohtiin on kaiken lisäksi vaikea puuttua, sillä järjestäytymättömät nuoret eivät yleensä ota yhteyttä liittoon.

Suurimmat jäätelökioskien omistajat ovat Suomen Nestlé, joka vuokraa Pingviini-jäätelökioskeja, ja Ingmanin kioskeja vuokraava Unilever Finland. Itsenäiset yrittäjät vastaavat kioskien liiketoiminnasta ja tekevät työsopimukset työntekijöiden kanssa. Molemmat omistajat väittävät, etteivät ole kuulleet työlainsäädännön tai työehtosopimuksen rikkomisesta. Nestlén viestintäpäällikön Aino Pajukankaan mukaan kioskiyrittäjien koulutukseen on kuitenkin panostettu tänä vuonna erityisen paljon. Unilever ei pääsääntöisesti järjestä koulutusta kioskiyrittäjille.

Kumpikaan kioskeja vuokraava suuryritys ei kouluta jäätelömyyjiä työsuhdeasioihin, vaan se kuuluisi kioskiyrittäjien vastuulle. Sekä Nestlé että Unilever kuitenkin toivovat saavansa tietoa epäkohdista, jotta niihin voitaisiin puuttua.

Pam-lehden testissä kahdesta helsinkiläisestä jäätelökioskista kumpikaan ei täyttänyt työehtoja. Paremmin työehdot olivat kohdallaan Valion jäätelöä myyvällä Pingviini-kioskilla. Ingmanin kioskilla esimerkiksi vuorolistoja ei ollut tehty tarpeeksi pitkälle etukäteen. Molemmilla kioskeilla työvuorot voitiin perua sateen takia. Valion kioskillakaan palkkaa ei perutulta vuorolta maksettu, vaikka niin kuuluu tehdä.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 11/2013, joka ilmestyi tänään perjantaina 28.6. Lehdestä löydät myös tiedot siitä, miten työehtojen jäätelökioskeissa tulisi olla.

Pam-lehden näköislehdessä myös:

Alipalkkaus kävi kalliiksi vaatemyyjälle

Miten yksin työskentelevä saa pissataukonsa?

Riggerin show jatkuu rokkibändin jälkeen

Teksti: SYSTEM

Puhelinpalvelu ma–pe