15.11.2013 klo 10.00

Pam-lehti 18/2013: Reilu vuokratyö puolitti sairausajan palkan

Henkilöstöpalveluala on luonut kriteeristön, jolla on määrä kasvattaa vuokratyön reiluutta. StaffPointin kautta työskentelevältä myyjältä uudet työsuhdemääritykset puolittivat sairausajan palkan. Isojen vuokrafirmojen johtajat vakuuttavat Reiluja vuokratöitä -ohjeiston tietävän parannuksia. Voit lukea lisää Pam-lehden näköislehdestä.

Keskeiset henkilöstöpalvelualat ovat ryhtyneet soveltamaan uudistettuja, alan itsensä luomia ”Reilun vuokratyön” kriteerejä. Se tarkoittaa muutoksia muun muassa siihen, milloin määräaikaisista töistä koostuvien töiden katsotaan jatkuneen yhdenjaksoisena työsuhteena. Tämä taas vaikuttaa työntekijän työsuhde-etuihin, kuten sairausajan palkkaan ja työterveyshuoltoon.

Yhdenjaksoisuutta mitattaessa tasoja on kolme. Ensimmäisten 4 kuukauden aikana määräaikaisten työsuhteiden välissä saa olla kolmen kalenteripäivän tauko. 4–12 kuukauden pesteissä välissä saa olla seitsemän ja yli vuoden mittaisissa kymmenen päivää ilman, että yhtäjaksoisuuden katsotaan katkenneen. Jos katkos syystä tai toisesta tulee, seuraavassa pestissä lähdetään liikkeelle nollapisteestä.

– Me katsomme, että nämä rajat ovat ruhtinaalliset, varsinkin keikkatyöntekijöiden kannalta, sanoo Henkilöstöpalveluyritysten liiton (HPL) sekä Auktorisointiyhtiö Reiluja Vuokratöitän toimitusjohtaja Merru Tuliara.

Henkilöstöpalveluyritys StaffPointin kautta työskentelevä myyjä sen sijaan huomasi yllätyksenä, että sairausajalta oli äskettäin maksettu vain 50 prosentin palkka.

– Ihmettelin sitä, koska ennen vastaava sairausajan palkka maksettiin täytenä ja mukisematta, viidennen vuoden työntekijän palkkaa saava henkilö kertoo. Kaupan työehtosopimuksen mukaan 50 prosentin palkkaa maksetaan alle kuukauden työskennelleelle, sen jälkeen maksetaan täyttä palkkaa.

– StaffPointista vastattiin, että nyt meininki on muuttunut, jolla viitattiin näihin reiluihin vuokratöihin.
Myyjä epäilee, ettei kukaan pääse koskaan uudella työsuhteen laskutavalla siihen, että työsuhde olisi yhtäjaksoinen.

Barona henkilöstöpalvelujen liiketoimintajohtaja Tuomas Mikkonen sanoo yrityksen linjanneen, että työntekijän kannalta yhtään kohtaa ei heikennetä auktorisoinnin vuoksi. Myös StaffPoint-konsernin henkilöstöjohtaja Tiina Forsbom vakuuttaa, että tulkinnanvaraa pitää jossain määrin löytyä. Hänen mukaansa useimmille muutokset tietävät parannuksia.

Syyskuussa uudistettu Reiluja vuokratöitä -auktorisointi on myönnetty nyt 102 henkilöstöpalveluyritykselle. Laskutavasta riippuen Suomessa toimii 500–900 henkilöstöä vuokraavaa yritystä.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 18/2013, joka ilmestyi tänään 15.11.

In English

P??????

Pam-lehden näköislehdessä myös:

Länsirajalla vielä esteitä raivattavana

Herra Huomionkipeä ja muut siivoojan ystävät

Suomen Yrittäjät markkinoi palkatonta työssäoppimista

Teksti: SYSTEM