04.04.2014 klo 09.25

Pam-lehti 4/2014: Vapianolaisten kiistat siirtyivät lakitoimistolle

Vapiano-ravintola on maksanut puuttuvia palkkoja niitä vaatineille työntekijöille. Työntekijöitä edustaa lakitoimisto Scanlex, joka havittelee viron- ja venäjänkielisiä asiakkaita lupailemalla "riskitöntä" oikeusapua, kertoo tuore Pam-lehti.

Iltalehti uutisoi maaliskuussa näyttävästi helsinkiläisen ravintola Vapianon työoloista. Ravintola jätti muun muassa lisät ja ylityökorvaukset maksamatta pääasiassa Virosta tulleille työntekijöille. Kun palkkasaatavat tulivat julkisuuteen,  ravintolaa pyörittävä Fin-Piano Oy purki myös työntekijöiden työsuhteita.

Nyt Helsingissä ja Tallinnassa saksalaisen ravintolaketjun ravintoloita pyörittävä franchising-yrittäjä on maksanut paitsi neljän virolaisen palkkasaatavat, myös työntekijöitä edustaneen lakiasiaintoimisto Scanlexin palkkiot. Näin ollen toimiston laatimat kanteet työntekijöiden palkkasaatavista peruttiin Helsingin käräjäoikeudessa yhtä lukuunottamatta.

PAMin Helsinki-Uudenmaan aluetoimisto on hoitanut vapianolaisten työsuhteen purkuriitoja. Reilu viikko sitten kaksi työntekijää siirsi asiansa Scanlexiin. Aluetoimiston mukaan heille olisi haettu liiton maksuton oikeusapu. Kolmas virolainen veti tämän viikon maanantaina loppusuoralla olevan työsuhteen purkujuttunsa PAMista.

Vuodesta 2011 toiminut Scanlex markkinoi itseään viron- ja venäjänkielisten työsuhderiitojen ratkojana. Scanlexin edustaja sanoo yrityksen lähtevän ajamaan vain "varmoja juttuja", mitä SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto pitää erikoisena väitteenä.

"En koskaan sanoisi asiakkaalle, että juttu voitetaan varmasti. Sitä ei voi koskaan tietää", Lehto sanoo.

Scanlex ei ole Suomen asianajajaliiton jäsen, eli sen lakimiehet eivät ole suorittaneet asianajajatutkintoa. Lehdon mukaan asianajotutkinto on tae ammattitaidosta.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 4/2014, joka ilmestyi 4.4.

Näköislehdessä myös:

Venäläiset matkailijat tuovat työpaikkoja Lappeenrantaan, mutta miten vaikuttaa Krimin kriisi?

Jyväskylä kerää kansainvälistä kokousmatkailua

Tuija Korhonen löytää hyvinvointia rohkeista väreistä

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe