Uutinen - 27.03.2015 klo 09.25

Pam-lehti 4/2015: Avauskampanja koeajalla, ylimääräiset ulos

Koeaikana irtisanotuilta on tullut kysymyksiä PAMiin muun muassa Gigantista sekä urheilu- ja kodintarvikeketjuista. Kuva: Juha Tanhua

Monet kaupan yritykset palkkaavat paljon väkeä avauskampanjan ajaksi. Kun homma sitten pyörii, ylimääräiset pannaan pihalle koeaikaan vedoten. Höynäytetty työntekijä voi vielä saada karenssin.

Suvi (nimi muutettu) ehti olla töissä kolme kuukautta, kun hänelle ilmoitettiin, ettei työ jatku. Suvi oli ihmeissään, sillä häntä oli kehuttu. Kun hän ilmoittautui TE-toimistoon työnhakijaksi, häneltä tivattiin irtisanomisen perusteita.

"Eihän minulla niitä ollut. Hain apua liitosta, ja kun toimitsija soitti yritykseen, sieltä sanottiin, etten ollut sopiva työhön", Suvi ihmettelee.

Karenssia hänelle ei määrätty, mutta hän joutui odottamaan työttömyysturvapäätöstä yli kuukauden. Laskukasa kasvoi.

Suvi laskee, että ainakin kymmenen muutakin sai lähteä koeaikana samoihin aikoihin. Työpaikka oli suuren ketjun myymälä, joka avattiin syksyllä Helsingissä.

PAMin juristi Liisa Aro sanoo kuulleensa viime aikoina silloin tällöin, että työntekijöitä palkataan tarkoituksella liikaa ja pannaan sitten ylimääräiset pois koeaikaan vedoten, kun heitä ei enää tarvita. Tämä on Aron mielestä määräaikaisuuden kiertämistä, johon turvaudutaan silloin kun perusteita määräaikaisuudelle ei todellisuudessa ole. Hän ei usko, että tarvittavan työntekijämäärän arviointi olisi mahdotonta. Koeaikaa ei ole luotu tällaisiin tarkoituksiin.

Koeajalla irtisanottu voi joutua selvittämään TE-toimistolle työsuhteen päättymisen syyt, ennen kuin toimisto tekee ratkaisun mahdollisesta ”korvauksettomasta määräajasta” eli karenssista. Karenssiratkaisua ei siis tehdä ammattiliitossa eikä työttömyyskassassa. Koeajalla irtisanominen ei kuitenkaan onneksi johda automaattisesti karenssiin.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 4/2015, joka ilmestyi 27.3.

Näköislehdessä myös:

Kaksi laukkua ja auto riittää, kun Lila Hummasti muuttaa Lappiin talvisesongiksi

Pertti Kurikan nimipäivien jäsenet ovat yhtä mieltä vain siitä, että Euroviisuissa näytetään missä kaappi seisoo

Mistä PAMin liittovaaleissa päätetään? Ja miten äänestän?

Teksti: Tiina Ritala