22.03.2013 klo 10.00

Pam-lehti 5/2013: Työpaikka, jossa kaikki ovat vakituisia

Miltei mahdotonta, mutta täällä totta. Lempäälän K-marketissa kauppias tarjosi koko henkilöstölle kokoaikaiset työsopimukset. Voit lukea lisää Pam-lehden näköislehdestä.

Miltei mahdotonta, mutta täällä totta. Lempäälän K-marketissa henkilöstöpolitiikkaan on otettu aivan oma linja: kaikki työntekijät ovat kokoaikaisia.

Anne ja Janne Rantala aloittivat kauppiaina Lempäälän K-marketissa vuonna 2005. Heti alkajaisiksi uudet yrittäjät tarjosivat koko henkilökunnalle osa-aikaisuuksien tilalle kokoaikaiset sopimukset.

Tavallisesti palveluyritykset pyörittävät toimintaansa pitämällä reservissä suurta määrää pienillä tuntityösopimuksilla työskenteleviä. Lempäälän K-marketissa on lähdetty toiselle tielle.

Avain on pitkäjänteinen työvuorosuunnittelu, joka on Anne Rantalan vastuulla. Hän varaa suunnittelulle aikaa kerran viikossa, jolloin syntyvät parin viikon päästä alkavat vuorot ja mahdollisesti luonnostuvat jo sitä seuraavat. Koko suunnittelu pohjautuu puolen vuoden eli 26 viikon tasoittumisjärjestelmälle. Sinä aikana jokaisen työntekijän kohdalla toteutuu sama tuntimäärä.

Tasoittumisjärjestelmä vaatii työntekijöiltä joustoa, mutta Rantaloiden mukaan siihen ollaan valmiita, kun säännöllinen kuukausipalkka juoksee kuukauden työtunneista riippumatta. Työntekijät voivat myös pyytää lyhyitä lomia kuusipäiväisinä työviikkoina tienattuja vapaita vastaan.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 5/2013, joka ilmestyi tänään 22.3.

Pam-lehden näköislehdessä myös:

Huippumalli-Meri tekee täysillä töitä uran eteen

Norjassa aterian tarjoilee ruotsalainen

Puhelinpalvelualalle valtakunnalliset työsuojelutarkastukset