Uutinen - 08.05.2015 klo 09.33

Pam-lehti 6/2015: Maksuhäiriö voi estää työnsaannin

Toiset yritykset tarkastavat työnhakijoiden luottotietoja laajasti, toiset eivät lainkaan. Kuvitus: Janne Hulkkonen

Jopa 370 000 suomalaisella on maksuhäiriö. Kauppojen pitäisi tarkkaan harkita, onko työnhakijan luottotietojen tarkastaminen laillista. Käytännöt vaihtelevat.

Puhelin soi. Työnhakija kuulee iloisen uutisen: hän on vihdoin pääsemässä työhaastatteluun. Puhelun lopuksi työnantaja lisää, että töihin valitulta tullaan tarkastamaan luottotiedot. Ilo vaihtuu ahdinkoon, kun parin vuoden takainen luottohäiriö muistuttaa olemassaolostaan. Siinäkö duunimahdollisuus meni?

Ensinnäkin suurin osa pamilaisten työpaikoista on sellaisia, ettei työnantajalla ole oikeutta tsekata työtä hakevan luottohäiriöitä. Toisekseen maksuhäiriön ei pitäisi olla automaattinen syy jättää palkkaamatta ketään.

Luottotietojen tarkastamisen oikeutta säätelee laki yksityisyyden suojasta työelämässä. Jos työntekijä epäilee, että luottotietoja on udeltu ilman lainmukaista syytä, hän voi tehdä kantelun tietosuojavaltuutetun toimistoon tai rikosilmoituksen poliisille. Vain jo työhön valitulta voidaan tarkastaa luottotietoja ja siitä pitää ilmoittaa etukäteen.

"Rekrytoinnissa kerätyt tiedot pitää käsitellä yhteistoiminnassa", ylitarkastaja Mia Murtomäki tietosuojavaltuutetun toimistosta sanoo.

Lain mukaan työnantaja voi tarkastaa luottotietoja, jos työtehtävä vaatii "erityistä luottamusta" ja jos tehtävään liittyy esimerkiksi merkittäviä taloudellisia päätöksiä. Luottotietoja katsotaan työnhakijan luotettavuuden arvioimiseksi.

Pamilaisilla aloilla työnantaja voi tarkastaa luottotietoja niiltä, jotka hakevat töitä vartioinnista, arvokuljetuksesta tai sellaisista siivous- ja kodinhoitotehtävistä, joissa työskennellään yksityiskodeissa ilman valvontaa. Perusmyyjältä ei saa tsekata luottotietoja, vaikka hän onkin tekemisissä rahan kanssa – ei edes luvalla.

Pam-lehti kysyi viideltä kaupan alan yritykseltä, mihin työtehtäviin tulevilta he tsekkaavat luottotietoja. Kävi ilmi, että kaupan alalla skaala on laaja. Toisessa yrityksessä pyydetään kaikilta, toisessa ei keltään.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 6/2015, joka ilmestyi 8.5.

Näköislehdessä myös:

Kylmäkkö Suvi Villanen ja kuumakko Anniina Paukkunen kokkasivat yhteistyöllä Taitaja-finaaleihin

PAMin liittokoukseen valituista eniten ääniä saanut, nuorin ja kaukaa saapunut kertovat, mihin suuntaan liittoa viedään

Lähdimme etsimään äitiä, joka katosi töihin

Teksti: Jonna Söderqvist