15.08.2014 klo 10.00

Pam-lehti 9/2014: SOL torppasi sairauslomat

SOL Palvelut laittaa sairauslomalaiset kevennettyyn työhön, kertoo syyskauden ensimmäinen Pam-lehti. Yt-neuvottelusta kävi kalvojen esittely. Polvensa telonut Risto Varsala sai käteensä mopin ja joutui lopulta leikkaukseen.

SOL Palveluiden siivooja Risto Varsala hajotti alkukesällä polvensa ja ihmetteli, kun hänelle tarjottiin sairausloman sijaan ns. kevennettyä työtä. Mitä se kevennetty siivous on, varastossa työskentelevä mies ehti miettiä, mutta suostui.

"Moppausta. Helvetin moppausta. Siinä ollaan jalkojen päällä ja kierrot sattuivat polviin niin helvetisti", Varsala sanoo.

Kiinteistöpalveluyritys SOL Palveluissa kevennetyn työn malli virallistettiin kesäkuun alussa. SOLin työterveyslääkäri arvioi työntekijän vaivan ja antaa suosituksen, voisiko työntekijä tehdä jotain muuta kuin omaa työtänsä. Sairauslomaa annetaan enintään päivä. Lopun vajaakuntoisuuden ajasta työntekijä tekee esimiehen määräämiä kevennettyjä töitä.

Flunssaan tai vatsataudin kaltaisiin tarttuviin tauteihin työntekoa ei tarjota lääkkeeksi, mutta ajatukseen kuuluu, että jos jalka on kipeä, niin kädet toimivat.

PAMin työympäristösihteeri Seija Virta on vihainen: hän ei pidä SOLin mallista, koska palkallisen sairausloman vaihtaminen työntekoon ei perustu työntekijän vapaaehtoisuuteen. Toisekseen huomattavan iso asia vietiin yhtiössä läpi ilman asiallisia yhteistoimintaneuvotteluja. SOLin henkilöstöjohtajan Timo Sairasen mukaan mallin käyttöönotosta on neuvoteltu luottamusmiesten kokouksessa vuonna 2013 ja työsuojelutoimikunnan kokouksessa tänä keväänä. Virran mukaan pelkkä työnantajan kalvojen esittely kokouksessa ei täytä yt-menettelyn vaatimuksia.

Sairanen sanoo, että työnantaja saa ohjata työntekijän niihin työsopimuksen mukaisiin töihin, joihin työntekijän kunto riittää. Hän kertoo, että jalka paketissa olevalle siivoojalle kevennetty työ voi monipalveluyrityksessä tarkoittaa vaikka aulapalvelutyötä tai koulutukseen osallistumista.

Polvivammainen Risto Varsala teki kevennettyä työtä päivän ja lähti lääkäriin. Jalka kuvattiin ja edessä oli leikkaus sekä palkallinen sairausloma.

"Ei siivoojille ole mitään kevyttä työtä. Siivoojat ovat jalkojen päällä ja tekevät käsipelillä."

Marja Ikkala

Lisää aiheesta Pam-lehden 9/2014 näköislehdessä, joka ilmestyi 15.8.

Näköislehdessä myös:

Miten Pori Jazzissa selvittiin anniskelusta, kun omat juomat kiellettiin?

Opetusministeri Kiuru kehottaa nuoria miettimään ammatinvalintaansa laajasti

Peruukin myynnissä tarvitaan ammattitaitoa ja ymmärrystä

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat