06.02.2013 klo 15.42

Pam-lehti: Mäkkärissä tehtiin palkattomia ylityötunteja

Jos yövuoron siivousjälki ei tyydytä aamun päällikköä, sinun on leimattava itsesi ulos ja jatkettava töitä ilman palkkaa. Tämä ohje ehti olla viikon voimassa palkitussa McDonald’sissa Kotkassa - nyt tilanne on korjattu.

"Voinko kieltäytyä laittomista määräyksistä?" kysyi McDonald’sin työntekijä PAMista. Hän ja hänen työkaverinsa suivaantuivat tammikuun 23. päivänä työpaikalleen ilmaantuneesta ukaasista, jonka mukaan yövuorolaisten on jäätävä tekemään palkatta töitä, jos aamupäällikkö ei ole tyytyväinen yövuorolaisten työn jälkeen.

"Ei näin! Onhan olemassa laillisiakin käytäntöjä puuttua työn jälkeen, jos oikeasti on aihetta", sanoo sopimusasiantuntija Markku Björn PAMista.

Kotkan McDonald’sin omistaa Arja Palmu. Vuoden 2012 McDonald’s-yrittäjäksi valitulla Palmulla on omistuksessaan yhteensä kolme ravintolaa Kotkassa ja Kouvolassa. Palmu kertoo liikkuvansa normaalisti paljon ravintoloissaan ja tietävänsä, mitä niissä tapahtuu, mutta tämä tapaus oli jäänyt huomaamatta uuden ravintolan avaamisesta johtuvien kiireiden vuoksi.

"Nyt sain tiedon toimittajalta. Otan täyden vastuun tapahtuneesta enkä hyväksy tällaista", Palmu sanoi Pam-lehdelle. Ohje onkin jo poistettu ravintolasta.

Jos palkatonta työtä joutuu tekemään eikä siihen syystä tai toisesta voi heti puuttua, tehdyt työtunnit voi laskuttaa jälkikäteen. Sitä varten tunneista kannattaa pitää kirjaa. Apua voi pyytää luottamusmieheltä, tai jos sellaista ei ole, PAMista.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 2/2013, joka ilmestyy 8.3.

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe