Uutinen - 23.01.2013 klo 16.02

Pam-lehti: Työ tuo maahanmuuttajia Suomeen

Työ on noussut lähes tasoihin perhesiteiden rinnalle Suomeen muuton syynä palvelualoilla, selviää PAMin kyselystä maahanmuuttajajäsenille.

Työn merkitys Suomeen muuttamisen syynä on kasvanut moninkertaiseksi vuosikymmenessä. Kun vuonna 2002 työ oli pääsyy muuttamiselle 9 prosentilla PAMin maahanmuuttajakyselyn vastaajista, pian julkaistavassa uudessa kyselyssä osuus on 37 prosenttia. Perhesiteet ovat enää niukasti edellä 41 prosentin osuudella.

Muutokseen vaikuttanee muun muassa se, että yksityisten palvelualojen yritykset rekrytoivat nykyisin kerralla suuria määriä eri ammattien tekijöitä. PAMin yhteiskuntapoliittisen yksikön päällikkö Antti Veirto arvelee syyksi yksinkertaisesti myös sitä, että liikkuminen maasta toiseen on yhä helpompaa.

PAMin maahanmuuttajataustaisten jäsenten määrä oli 8 191 eli 3,5 prosenttia jäsenistöstä joulukuun 2012 lopussa. PAM on kysynyt maahanmuuttajajäseniltään muutaman vuoden välein muun muassa sitä, mikä on saanut heidät muuttamaan Suomeen.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 1/2013, joka ilmestyy 25.1.

Teksti: Tuomas Lehto