Uutinen - 31.08.2018 klo 13.03
Politiikka

PAM on valmiina järjestöllisiin toimiin irtisanomislakia vastaan

PAMin puheenjohtaja Ann Selin korostaa, että irtisanomissuojan heikentäminen eriarvoistaa erikokoisissa yrityksissä työskentelevät työntekijät. Kuva: Pekka Elomaa

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus on päättänyt, että PAM on valmiina järjestöllisiin toimiin yhdessä muiden SAKlaisten liittojen kanssa, mikäli Suomen hallitus ei peru esitystään työsuhdeturvan heikentämisestä pienissä yrityksissä.

PAM käynnistää järjestölliset toimet irtisanomislain vastustamiseksi, mikäli hallitus ei lopeta irtisanomislain valmistelua. Kehysriihessä Suomen hallitus päätti viedä eteenpäin työsopimuslain muutosta, jonka tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä 20 henkeä tai sen alle työllistävissä yrityksissä.

PAMin hallitus päätti järjestöllisten toimien aloittamisesta, joiden ajankohta ja toimenpiteet julkaistaan myöhemmin.

”Ei ole mitään uskottavaa arviota siitä, että esityksellä saataisiin aikaan työllisyysvaikutuksia. Lisäksi irtisanomissuojan heikentäminen eriarvoistaa erikokoisissa yrityksissä työskentelevät työntekijät,”, sanoo PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Myös muut SAKlaiset liitot, kuten JHL ja Teollisuusliitto, ovat ilmoittaneet valmiudestaan järjestöllisiin toimiin. Keskusjärjestö SAK:n hallitus kokoontuu maanantaina 3. syyskuuta arvioimaan tilannetta.