06.11.2017 klo 16.19

PAM toivoo sanktiota palkanmaksusta luistaville yrittäjille

Riski jäädä kiinni on pieni eikä seurauksia ole. Tämä on tilanne, vaikka yritys tietoisesti maksaisi sopimuksia pienempiä palkkoja työntekijöilleen. Sanktioiden luominen olisi järkevää, PAMin työehtoasiantuntija ja juristi Karoliina Huovila sanoo.

Viime aikoinakin on julkisuuteen noussut tapauksia, joissa työnantaja on maksanut työntekijöille selvästi työehtosopimuksen mukaisia minimiehtoja pienempiä palkkoja. Tällöin puhutaan alipalkkauksesta.

Ongelma ei ole suuruusluokaltaan mitätön. PAMissa käsitellään vuosittain noin 350 palkkasaatavatapausta, mikä tarkoittaa satojen tuhansien eurojen pottia. Alipalkkaus on kuitenkin oletettavasti paljon laajempaa kuin mitä ilmi tulleiden tapausten perusteella voi päätellä. Esimerkiksi osa maahanmuuttajista ei todennäköisesti osaa tai uskalla kysyä apua, vaikka epäilisivätkin saavansa liian alhaista palkkaa.

Kun alipalkkaustapaus ratkotaan PAMissa, työnantajan on toki maksettava velkansa. Minkäänlaista rangaistusta väärin toimineelle työnantajalle ei kuitenkaan koidu. Työntekijä sen sijaan voi joutua odottamaan rahojaan pitkään.

”Tilanne on järjetön. Olisi kohtuullista, että tietoisesti velvollisuuksiaan välttelevä työnantaja saisi toiminnastaan sanktion. Niin saavat muutkin tahot yhteiskunnassamme, jos ne rikkovat sääntöjä”, PAMin työehtoasiantuntija ja juristi Karoliina Huovila sanoo.

Rehellisesti toimivien yritystenkin kannalta tilanne on epäreilu. Alipalkkaa maksavat yritykset nauttivat kustannusetua rehellisesti toimiviin verrattuna. Alipalkkaus on yksi harmaan talouden ilmenemismuoto.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat