28.08.2015 klo 18.59

PAM valittaa tuomiosta Stockmannin lomautustapauksessa

PAM valittaa hovioikeuteen käräjäoikeuden aiemmasta päätöksestä, jonka mukaan Stockmann toimi lain mukaan laajoissa lomautuksissaan. Uusia työntekijöitä palkattiin samaan aikaan.

PAM valittaa hovioikeuteen Stockmannin laajoja lomautuksia koskevassa tapauksessa. Kesäkuussa Helsingin käräjäoikeus linjasi, että Stockmann toimi lain mukaan, kun se lomautti laajasti työntekijöitään vuonna 2013. Kaksi työntekijää oli riitauttanut lomautuksensa lomautuksensa PAMin avustuksella.

Tapauksen oikeuteen vieneet työntekijät katsoivat, että Stockmann oli palkannut uusia työntekijöitä lomautuksia ennen, niiden aikana ja niiden jälkeen. He olisivat voineet tehdä näitä töitä. Stockmann taas katsoi, että sillä oli tarve lomautuksiin, koska yrityksen taloudellinen tilanne oli heikentynyt, ja että se toteutti lomautukset tasapuolisesti.

PAMin valituksen mukaan tasapuolisuusvelvoitteen toteuttaminen ei ole ollut hyväksyttävä peruste lomauttamiseen tilanteessa, jossa sopivaa työtä on selkeästi ollut tarjottavissa. Työnantajalla on velvollisuus tarjota sopivaa työtä lomautusten sijaan, jos sellaista on.

Hovioikeus päättää myöhemmin, ottaako se tapauksen käsittelyynsä. PAMin valituksen mukaan se olisi tärkeää, sillä muuten jäisi voimaan tulkinta, että säästölomautustilanteissa työnantaja voisi samanaikaisesti rajoituksetta ottaa palvelukseensa uutta työvoimaa. Jos hovioikeus käsittelisi asian, tulos vaikuttaisi laintulkintaan vastaavanlaisissa tilanteissa tulevaisuudessa.

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe