Uutinen - 16.05.2019 klo 13.00
EU

Pamilaiset eurovaaliehdokkaat haluavat eurooppalaisen yritysvastuulain

Euroopan parlamenttiin pyrkivät pamilaiset ehdokkaat pitävät tärkeänä, että vastuullisuutta edistetään yritysvastuulain avulla koko Euroopassa.

PAM on mukana vaatimassa niin suomalaista kuin eurooppalaistakin yritysvastuulakia. Vastauksiensa perusteella tätä kannattavat myös pamilaiset eurovaaliehdokkaat Yrjö Hakanen, Husu Hussein, Merja Kyllönen, Kaisa Penny, Tiina Sandberg ja Jaana Ylitalo.

”Ihmisillä on oikeuksia, joita yritysten tulee sitoutua kunnioittamaan. Tämä tarkoittaa myös alihankintoihin liittyvää ketju- ja palkkavastuuta, halpatyövoiman hyväksikäytön estämistä ja ympäristövastuun vahvistamista”, luettelee Yrjö Hakanen.

”Yritysvastuulaki on tärkeä asia, ja sellainen, jota on vietävä Euroopan laajuudella eteenpäin”, Husu Hussein tiivistää oman näkemyksensä aiheesta.

”Olen sitoutunut päättäjänä #ykkösketjuun. Kokonaisuutena vastuullinen yritystoiminta on oikeudenmukaisen ja arvojaan seuraavan Euroopan ydintä,” kertoo Merja Kyllönen.

”Tarvitsemme eurooppalaisen yritysvastuulain, sillä emme voi sallia joillekin yrityksille kilpailuetua ihmisoikeuksia polkemalla. Eurooppa voi vaikuttaa maailmanlaajuisesti työntekijöiden oikeuksien kehitykseen ja yritysvastuulaki auttaisi tässä merkittävästi”, vaatii Kaisa Penny.

”Yrityksiä on vastuutettava huomattavasti nykyistä enemmän toimintansa vaikutuksista. Tämän tulee ulottua myös unionin ulkopuolella tapahtuvaan toimintaan”, kommentoi aihetta Tiina Sandberg.

” Yritysvastuulaista hyötyvät erityisesti ne yritykset, jotka jo nyt toimivat asiallisesti ja siksi tämä on erityisesti myös koko Suomen etu. Yritysvastuulaki mahdollistaisi myös sen, että kuluttajat voisivat luottaa siihen, että yritysten yhteiskuntavastuu perustuu selkeisiin kriteereihin, ei pelkkään vapaehtoisuuteen tai kauniisti muotoiluihin lauseisiin”, kommentoi Jaana Ylitalo.

Voit lukea lisää yritysvastuulaista Finnwatchin koordinoiman #ykkösketjuun –kampanjan sivuilta. SAK:n EU-vaalitavoitteista, yritysvastuulaki mukaa lukien voit lukea lisää täältä.

Konsultti,

SKP

198 Tiina Sandberg

EU-vaalit

• Europarlamenttivaalit pidetään sunnuntaina 26. toukokuuta 2019.

• Ennakkoon voi äänestää kotimaassa 15.–21. toukokuuta ja ulkomailla 15.–18. toukokuuta.

Teksti: Eveliina Reponen