Tapahtuma - 29.10.2018 klo 09.00

Pamilaiset puolustavat lakko-oikeutta ja reilua työelämää

Helsinki-Uusimaan aluekokous järjestettiin Hotelli Petäyksessä. Tilaisuuteen osallistui edustajia 21 eri alueen ammattiosastosta.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin Pirkanmaan ja Helsinki-Uusimaan aktiivit toivat voimakkaasti esiin kantansa, ettei työntekijöiden vapaaseen järjestäytymiseen ja lakko-oikeuteen saa puuttua.

Pirkanmaan ja Helsinki-uusimaan PAMin aktiivien aluekokoukset järjestettiin viikonloppuna 27.-28.10. Hattulassa ja Mänttä-Vilppulassa. Molemmista kokouksista lähetettiin ulos voimakkaat kannanotot reilun työelämän ja työntekijöiden oikeuksien puolesta.

Pirkanmaan aktiivit vaativat julkilausumassaan reilua peliä työelämään:

"Maan hallitus on Suomen Yrittäjien vietävissä. Heidän suuri unelmansa paikallisesta sanelusta, vapaan järjestäytymisen rapauttamisesta ja työehtosopimusten yleissitovuuden poistamisesta ei saa toteutua. Emme halua maan taantuvan sataa vuotta; palkansaajilla on oltava oikeus kuulua ammattiliittoihin, on oltava oikeus osoittaa mieltä maan hallitusta vastaan ja on oltava oikeus hyvään työelämään", julkilausumassa todettiin.

Helsinki-Uusimaan julkilausumassa peräänkuulutettiin vapaata järjestäytymis- ja lakko-oikeutta:

"Jokaisella työntekijällä on oikeus järjestäytyä ammattiliittoon ja neuvotella kollektiivisesti palkastaan ja työehdoistaan. Keskustelu tämän oikeuden rajaamisesta ei kuulu sivistysvaltioon eikä suomalaiseen yhteiskuntaan. Siksi on tärkeää, että vuonna 2019 kansanedustajiksi valitaan henkilöitä, jotka ymmärtävät työmarkkinoiden toimintaa myös työntekijöiden kannalta ja haluavat toimia heidän parhaakseen, kun lakeja säädetään", julkilausumassa huomautettiin.

Pirkanmaan aluesuunnittelupäiviä vietettiin Rapukartanossa Mänttä-Vilppulassa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa