Ammattiosasto - 18.10.2021 klo 17.32

PAMin ammattiosastot valmistautuvat neuvottelukierrokselle

Jaksaminen ja elämiseen riittävä palkka korostuivat keskusteluissa ammattiosastojen ja aktiivien tapaamisissa eri puolilla Suomea.

Pamilaisten ammattiosastojen puheenjohtajat kokoontuivat viikonloppuna 16.-17.10. Petäykseen pohtimaan ammattiosastojen tulevaisuutta, keskustelemaan ajankohtaisista palvelualojen työpaikkoja koskettavista asioista ja valmistautumaan syksyllä ja vuodenvaihteen jälkeen käynnistyviin työehtosopimusneuvotteluihin.

Valtakunnallisilla ammattiosastojen puheenjohtajapäivillä oli mukana lähes puolet pamilaisten ammattiosastojen puheenjohtajista.

Samoja aiheita ammattiosastojen puheenjohtajat ja muut aktiivit ovat omilla alueillaan käsitelleet aiemmin syksyn aikana myös PAMin alueiden suunnittelupäivillä. Näiden päivien tuotoksena syntyi myös kolme julkilausumaa:

Helsinki-Uusimaalla ammattiosastojen aktiivit vaativat julkilausumassaan palvelualojen työntekijöille elämiseen riittävää palkkaa ja panostamista työssä jaksamiseen.
”Palvelualojen työntekijät joutuvat elämään vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen epävarmuudessa, turvattomuudessa ja jopa hyväksikäytön uhreina. Työntekijöiden fyysinen ja henkinen jaksaminen on koetuksella, työn määrä ja kuormitus on lisääntynyt merkittävästi toisilla, kun samaan aikaan toisilla ei koko koronapandemian aikana ole ollut töitä lainkaan”, julkilausumassa todetaan. Julkilausuman kokonaisuudessaan voi lukea täältä.

Helsinki-uudenmaan aktiivit valmistelivat lokakuisilla suunnittelupäivillä julkilausuman.

Työssä jaksaminen oli myös Lounais-Suomen suunnittelupäivien julkilausuman aiheena syyskuun lopulla järjestetyillä aluesuunnittelupäivillä. Tämän julkilausuman ammattiosastojen toimijat halusivat tehdä videomuotoon ja sitä oli työstämässä 60 alueen aktiivia. Julkilausuman löydät täältä.

Lounais-Suomen aktiivit tehtailivat porukalla julkilausumansa videolle.

Pohjois-Suomen aktiivien julkilausumassa sen sijaan vaaditaan kuntia saattamaan vuoropäivähoidon tarjonta ajan tasalle. Asia on alueen aktiivien mukaan elintärkeä paitsi palvelualojen työntekijöille ja heidän perheilleen, myös työnantajille, joille työvoiman saanti on viime aikoina vaikeutunut.
”Koronan jälkeen avautuva yhteiskunta palauttaa töihin eri palvelualojen työntekijät, joiden lapset tarvitsevat hoitoa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tilanne useissa kunnissa on valitettavasti se, että tähän tarpeeseen ei pystytä riittävällä tavalla vastaamaan”, todetaan julkilausumassa. Julkilausuman lisäksi Hailuodossa koostettiin myös lyhyt videopätkä tueksi syksyllä alkaviin työehtosopimusneuvotteluihin.

Pohjois-Suomen ammattiosastojen suunnittelupäivät pidettiin jo elokuussa Hailuodossa.

Häme-Kaakkois-Suomen ammattiosastojen suunnittelupäiviä vietettiin syyskuussa Lappeenrannassa.

Keski-Suomi-Pohjanmaan ja Pirkanmaan alueet järjestivät yhteiset suunnittelupäivät syyskuussa Keuruulla.

Pirkanmaalla ammattiosastoja pohditutti muun muassa se, millä saataisiin palvelualojen vetovoima nousuun.

Itä-Suomen alueen suunnittelupäivät järjestettiin lokakuussa Leppävirralla.

He kaikki ovat #mukana. Olethan sinäkin.