Uutinen - 24.05.2018 klo 15.03
Työmarkkinat

PAMin Ann Selin avasi SAK:n edustajiston kevätkokouksen korostamalla yhteistyön tiivistämistä

PAMin puheenjohtaja Ann Selin avasi SAK:n edustajiston kevätkokouksen.

Tulevat vaalit, poliittisen vaikuttamisen merkitys ja yhteistyön tiivistäminen ovat keskeisiä teemoja SAK:n edustajiston kokouksessa.

SAK:n edustajisto kokoontui tänään Kiljavan opistolle kevätkokoukseen, jossa PAM esitti SAK:n edustajistolle yhteistyön syventämistä, jotta SAK toimisi yhdessä jäsenliittojensa kanssa jatkossakin ay-liikkeen keskeisenä toimijana. Edellytyksenä yhteistyön syventämiselle on ennen kaikkea avoin ja rehellinen keskustelu lainsäädännön, sosiaaliturvan ja palkkapolitiikan yhteisistä tavoitteista.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin, joka toimii myös SAK:n edustajiston puheenjohtajana, avasi kevätkokouksen painottamalla palkansaajajärjestöjen keskinäisen yhteistyön tiivistämistä puheenvuorossaan.

“Haaskaamme resursseja ja voimaa pitäytymällä kukin omissa laatikoissamme. Joitakin edistysaskelia yhteistyön tiivistämiseksi menneiden neuvottelujen tuoksinassa varmasti saavutettiinkin. Tohdimmeko kuitenkaan keskenämme nostaa kissaa rehellisesti pöydälle?” hän kysyy.

Selinin mukaan poliittisen vaikuttamisen merkitys on kasvanut, jonka taustalla on istuvan hallituksen lyhytnäköiset toimintatavat. Eri osapuolilta kuullun asiantuntija-näkemysten huomiointi, päätösten vaikutusten pohdinta ja arviointi tuottaisivat hänen mukaansa syvemmin analysoituja ratkaisuja, jotka toisivat vakautta ja ennakoitavuutta.

“Sen sijaan, että katsottaisiin rauhassa mikä on tavoite, se iso asia joka halutaan saavuttaa ja sitten porukalla löydettäisiin keinot tavoitteeseen päästä, tartutaan milloin mihinkin ideaan ja hökäistään se maailmalle. Sitten alkaa selittely ja usein perääntyminen, kun ideat paljastuvat toteuttamiskelvottomiksi tai niiden vievän jonnekin ihan muualle, kuin missä korjattavaa oli.” Selin pohtii.

Selin nosti myös esiin huolen nopearytmisen tiedonvälityksen vaatimuksesta löytää monimutkaisiin asioiden lyhyitä yhden lauseen vastauksia.

“Oman liittoni piirissä politiikan merkitys on noussut myös aktiivien puheisiin aivan uudella tasolla.” hän analysoi.

PAMin edustajana SAK:n edustajistossa toimiva Niina Ruutinen toi puolestaan omassa puheenvuorossaan esiin kysymyksen toimeentulosta työllä, erityisesti osa-aikatyön PAMin ammattialoilla, joista vähittäiskaupan alalla sekä majoitus- ja ravintola-aloilla yli kolmannes palkansaajista on osa-aikaisessa työsuhteessa.

“PAM:n omalle jäsenistölle tehdyssä kyselyssä kuitenkin ammattiryhmästä riippuen noin puolet osa-aikaista työtä tehneistä vastaajista sanoi osa-aikaisuuden johtuvan siitä, että kokoaikaista työtä ei ollut tarjolla. Silloin täytyy hakea täydennystä toimeentuloon niin sanotulta ”sossun luukulta”, Ruutinen sanoo.