Työehtosopimusneuvottelut - 18.05.2021 klo 09.35

PAMin Annika Rönni-Sällinen: Palvelualojen työntekijät ansaitsevat nyt kunnon palkankorotukset

Edessä olevalla sopimuskierroksella palvelualojen työntekijöiden on saatava antamastaan työpanoksesta kunnon korvaus. Muuten aloja uhkaa tulevaisuudessa vakava työvoimapula, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen ennusti liittonsa valtuuston kokouksessa.

Palvelualojen ammattiliito PAM aloittaa työehtoneuvottelut syyskuussa, kun matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palvelujen työntekijöiden palkoista neuvotellaan. PAMin neuvottelukierros päättyy keväällä, kun on käyty kolmisenkymmentä työehtosopimusneuvottelua.

Koronapandemian vuoksi asetettujen rajoitusten vaikutukset ovat olleet alojen työntekijöille dramaattiset. Esimerkiksi matkailu- ravintola- ja vapaa-ajan palvelujen, elokuvateatterien ja huvipuistojen työntekijät ovat kärsineet työttömyydestä ja lomautuksista ja heidän ansiokehityksensä on jäänyt jälkeen. Liiton puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo, että jälkeenjääneisyyttä on kyettävä korjaamaan jollain aikavälillä.

Yleiskuvassa talous- ja työllisyyskehitys oli viime vuonna muutenkin valitettavan negatiivinen. Silti tulevaisuuden näkymä ei Rönni-Sällisen mielestä ole kuitenkaan toivoton. Talousennusteet näyttävät tällä hetkellä positiivisilta ja Suomen talous on kaikesta huolimatta kestänyt korona-aikana eurooppalaisessa vertailussa poikkeuksellisen hyvin.

Paljon puhutussa paikallisessa sopimisessa linja on Rönni-Sällisen mukaan se, ettei PAM hyväksy sellaista yrityskohtaista sopimista, jonka tarkoituksena on heikentää yleissitovien työehtosopimusten minimitasoa. Toisaalta paikallinen sopiminen voi olla hyvä lisä sopimisen repertuaariin esimerkiksi kaupan, kiinteistöpalveluiden ja vartioinnin aloilla. Niillä taloudellinen kehitys on ollut osassa yrityksiä varsin hyvä.

”Hyvien tulosten pitää näkyä myös sopimusratkaisuissa. Onko paljon puhuttu paikallinen sopiminen se väline, jolla yleinen linja ylitetään? Sen aika näyttää”, Rönni-Sällinen pohti puheessaan.

Hänen mukaansa nyt on kuitenkin edessä monessakin suhteessa ratkaiseva kierros, jossa yksi asia vaikuttaa toiseen.

”Työnantajien ja yhteiskuntapäättäjien on joka tapauksessa tunnustettava palvelualojen työntekijöiden arvokas panos ja se panos on kompensoitava. Muutoin meillä ei tulevaisuudessa enää ole palvelualoilla työntekijöitä”, Rönni-Sällinen sanoi.

PAMin valtuustoon kuuluu puheenjohtajan ja kahden varapuheenjohtajan lisäksi 50 jäsentä eri puolilta maata. Valtuusto kokoontuu sääntömääräisiin kokouksiin kaksi kertaa vuodessa. Keväisin valtuusto käsittelee muun muassa tili- ja toimintakertomukset ja linjaa seuraavan vuoden toimintaa ja taloutta.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja ke-pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.