Artikkeli - 12.06.2019 klo 16.24
Nuoret

PAMin hallituksen nuorin jäsen on 21-vuotias – mukana myös toinen alle 30-vuotias vaikuttaja

PAMin uusi hallitus valittiin Helsingin liittokokouksessa 5. kesäkuuta. Kuva: Eeva Anundi

PAMin uusi hallitus koostuu 15 varsinaisesta ja kolmesta yleisvarajäsenestä. Jäsenistä nuorin on ennätyksellisesti 21-vuotias ja seuraavaksi nuorin 28-vuotias.

Hallituksen jäsenistä kaksi on alle 30-vuotiaita.Christian Karau. Kuva: Pasi Salminen

Christian Karau, 21-vuotias ISS Palvelut Oy:lla työskentelevä tamperelainen, on historian nuorin PAMin hallituksen jäsen. ”Onhan se aika jännittävää”, sanoo Karau, joka on ehtinyt työskentelemään jo monissa erilaisissa työnkuvissa palvelualalla, muun muassa henkilökohtaisena avustajana. Hän liittyi PAMiin lokakuussa 2018, kun sai vakinaisen työsopimuksen siivousalalla. Hänelle oli heti selvää, että hän haluaa vaikuttaa PAMissa.

”Ihan sama missä liitossa olen, niin koen, että siellä on parasta pyrkiä vaikuttamaan niin paljon kuin mahdollista”, hän kiteyttää.

Emma Haapasaari, 28 vuotta, on uuden hallituksen toiseksi nuorin jäsen. Haapasaaren PAM-historia on monipuolinen. Hän työskentelee Dressmannin valtakunnallisena pääluottamusmiehenä ja sivutoimisena siivoojana sekä toimii Kokkolanseudun ammattiosaston nuorisovastaavana. Lisäksi hän on nuorisovaliokunnassa Keski-Suomen ja Pohjanmaan varajäsenenä ja mukana SAK:n toiminnassa Pohjanmaalla. Parhaimmat asiat PAMin toiminnassa hän tiivistää yhteen sanaan: ihmiset.

”Se henki. Liitokokouksessakin tuntui, että ihan sama mihin pöytään meni istumaan, niin aina tuli juttua, ihmiset ovat hirveän iloisia ja sosiaalisia. Ehkä tähän vaikuttaa vähän se, että kun kyseessä ovat palvelualojen ihmiset, niin kaikki on luonnostaankin sellaisia höpöttäjiä”, hän lisää iloisesti.

"Onko tässä oikeasti mun nimi?"

Karau ja Haapasaari olivat molemmat yllättyneitä valinnastaan hallitukseen.

Emma Haapasaari. Kuva: Pasi Salminen”Kun vaalivaliokunnan esitys oli valmis, niin vaan tuijotin sitä paperia ja mietin, että onko tässä oikeasti mun nimi?”, Haapasaari sanoo.

Hän tuntee kiitollisuutta siitä, että ihmiset luottavat ja uskovat häneen. Myös Karau oli valinnasta häkeltynyt.

”Kun olin lähdössä liittokokoukseen, niin en ajatellut, että näin tulisi käymään. Olen hyvin innoissani, toiveikas ja ennen kaikkea luottavainen.”

Valmiina töihin

Niin Karaulla kuin Haapasaarellakin on selkeitä tavoitteita tulevalle hallituskaudelle. Karau aikoo tarttua alustatalouden kysymyksiin. Hän mainitsee Justice for Couriers -kampanjan, jonka pyrkimyksenä on parantaa Foodoran ja Woltin lähettien työehtoja. Hän toivoo, että asiassa saadaan aikaan ennakkotapaus, jossa lähetti määritellään selkeästi työntekijäksi ja saa työsopimuksen. Hän uskoo, että sen avulla ja siitä seuraavalla järjestäytymisellä sekä neuvotteluilla on mahdollista ratkoa ongelmia.

Karau haluaa myös kikyt pois.

”Se on ollut todella epäonnistunut hanke. Sillä on vain kyykytetty duunaria ja lisätty työaikaa, joka on historiallisesti väärin, koska historiallinen kehitys on ollut aina se, että työaikaa on vähennetty eikä lisätty”, hän sanoo.

”Työstä pitää myös saada palkkaa, kun sitä tekee. Ei ole mitään järkeä, että pitää olla puoli tuntia viikossa palkatta. Se on ihan silkkaa riistoa, yksinkertaisesti”, Karau lisää jämäkästi.

Myös Haapasaarella on listallaan monia tavoitteita. Hän nostaa esiin omalle ikäluokalleen ajankohtaisen työllisyystilanteen.

”Puhutaan paljon nuorisotyöttömyydestä ja palkkaköyhyydestä. Olemme matalapalkka-ala, sosiaaliturvat ja soviteltu päiväraha ovat arkipäivää. Olen nimenomaan sitä ikäluokkaa, jolla toimeentulo vaikuttaa moneen asiaan. Asunnon ostaminen ei onnistu, koska pankit eivät anna lainaa osa- tai määräaikaiselle työntekijälle ja perheenlisäyskin lykkääntyy samoista syistä”, Haapasaari sanoo.

Haapasaari toivoo myös voivansa olla esikuvana.

”Olen aina ihaillut valtavasti vahvoja, menestyviä naisia. Ehkä kuulun itse jonain päivänä heidän joukkoonsa.”

Lisäksi tasa-arvokysymykset ovat hänelle tärkeitä.

Uutta ääntä kuuluviin

PAMin jäsenistöstä huomattava osa on nuoria ja Haapasaari on tyytyväinen siihen, että tämä näkyy myös hallituksen riveissä.

”Niin kliseistä kuin se onkin, niin nuorissa on tulevaisuus ja jäsenistössä on valtavasti nuoria. Nuorten ääni on toki kuulunut ennenkin, mutta ei ole yhtään pahitteeksi, että se kuuluu PAMissa vielä enemmän.”

Karau kokee, että hänellä on etulyöntiasema nuorten kohtaamisessa vanhempiin hallituksen jäseniin verrattuna.

”Pystyn kohtamaan erityisesti itseni ikäisiä paremmin kuin joku toinen. Toisaalta haitta on taas siinä, että en ehkä pysty tekemään sitä toiseen suuntaan yhtä hyvin. Se, että olen nuori ja kiinteistöalalta, tarkoittaa, että mulla on ehkä parempaa näkemystä siitä”, hän pohtii.

Hän kertoo kuitenkin ajavansa koko jäsenistön etua, iästä riippumatta.

Karaun mielestä myös jäsenien ääni on tärkeää tuoda paremmin kuuluviin. Karau odottaa tulevalta hallituskaudelta sitä, että hallituksen ja valtuuston välillä saadaan tehtyä luottamuksella hyvää yhteistyötä ja että sama yhteistyö ylettyy myös jäsenistön suuntaan.

Opin tiellä

Tässä vaiheessa on vielä mahdotonta tietää, mitä tulevat neljä hallitusvuotta tuovat mukanaan, mutta yhdestä asiasta Haapasaari ja Karau ovat yhtä mieltä. Molemmat ovat varmoja siitä, että kausi opettaa heille paljon.

”Neljän vuoden päästä olen ainakin paljon viisaampi ja tiedän paljon enemmän asioita, kuin tällä hetkellä”, Karau sanoo.

”Tämä kokemus tulee olemaan varmasti huikea ja tulen oppimaan hurjasti. Luulen, että riippumatta siitä tulenko valituksi seuraavalle kaudelle, niin tämän kauden lopussa olen lavalla tippa linssissä”, Haapasaari naurahtaa.

Suurin ikäryhmä 41–50-vuotiaat

• Hallituksen suurin ikäryhmä on 41–50-vuotiaat, joita on yhteensä kahdeksan kappaletta. Suhteutettuna jäsenkuntaan samassa ikäluokassa heillä on hallituksessa yliedustus.
  • Yli 50-vuotiaita on hallituksessa yhteensä viisi kappaletta. Heidän määränsä tässä ikäryhmässä vastaa hyvin tämän ikäisten määrää jäsenkunnassa.
  • Vanhimmat hallituksen jäsenet ovat 59-vuotiaita.
  • Vaikka nuoria edustajia on uudessa hallituksessa kaksi, on heitä yhä suhteessa vähemmän kuin jäsenkunnassa.

Teksti: Julia Stenroos