Työehtosopimus - 10.06.2020 klo 16.12

PAMin hallituksessa käsiteltiin tänään työehtosopimuksiin koronan vuoksi tehtyjen väliaikaisten muutosten jatkamista

Keväällä muutokset sovittiin päättyväksi kesällä, mutta nyt niitä on jatkettu niin, että suurin osa niistä on voimassa vuoden 2020 loppuun.

Moniin PAMin neuvottelemiin työehtosopimuksiin tehtiin muutoksia koronaviruksen vaikutusten vuoksi maaliskuussa 2020. Muutokset koskevat muun muassa omailmoitusmenettelyä, lomautusilmoitusaikaa, yhteistoiminnan vähimmäisneuvotteluaikaa sekä takaisinottovelvollisuutta.

PAMin hallitus on tänään keskiviikkona hyväksynyt näiden jo tehtyjen muutosten jatkamisen osan työehtosopimuksista kohdalla, vuoden 2020 loppuun saakka. Kaupan työehtosopimuksen kohdalla osa väliaikaisista muutoksista ei jatku vaan ne päättyvät 30.6.2020. Muutokset astuvat voimaan, jos lainsäädäntömuutokset hyväksytään eduskunnassa.

Näihin työehtosopimuksiin jo tehtyjen muutosten voimassaoloa jatketaan 31.12.2020 saakka:

• Apteekkien työntekijöiden työehtosopimus
  • Matkailu-, ja ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskeva työehtosopimus – työntekijät ja esimiehet
  • Huvi-, teema- ja elämyspuistoja koskeva työehtosopimus
  • Hiihtokeskusalan työehtosopimus
  • Ohjelmapalvelualan työehtosopimus
  • Avecra Oy:n junapalveluhenkilökuntaa koskeva työehtosopimus

Kaupan työehtosopimuksessa osa muutoksista päättyy

Hallituksessa käsiteltiin myös Kaupan työehtosopimuksen tilapäiset muutokset. Hallitus päätti, että osa työehtosopimuksen väliaikaisista muutoksista jatkuu vuoden 2020 loppuun ja osa päättyy 30.6.2020.

Nämä muutokset päättyvät 30.6.2020:

• Työvuoroluettelo voidaan poikkeusaikana julkaista viikon ilmoitusaikaa noudattaen
  • Jatketaan omailmoitusmenettelyä  työehtosopimuksen Tilapäinen poissaolo - äkillinen sairaus perheessä -määräyksen osalta.

Nämä muutokset hyväksyttiin ja ne jatkuvat 31.12.2020 saakka:

• Lomautusilmoitusaika on 5 päivää
  • lomautuksia koskeva vähimmäisneuvotteluaika on 5 päivää
  • takaisinottovelvoite on 9 kuukautta.

Tarkemmat tiedot eri alojen työehtosopimuksiin määräaikaisesti sovituista muutoksista päivitetään PAMin wikiin. Seuraa siis ajankohtaista tietoa täältä: Työehtosopimuksiin koronaepidemian vuoksi tehdyt muutokset.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat