Työehtosopimus - 19.12.2019 klo 16.05

PAMin hallitus hyväksyi hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualoille uudet työehtosopimukset kahdeksi vuodeksi

Kuva: GettyImages.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus hyväksyi tänään hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualojen työntekijöitä koskevat uudet työehtosopimukset. Uudet työehtosopimukset ovat voimassa 1.11.2019-31.10.2021 ja koskevat noin 1 300 työntekijää hiihtokeskusten ja ohjelmapalvelualan eri tehtävissä.

Palkkaratkaisu on yksivuotinen, ja palkankorotuksista sovitaan ensisijaisesti paikallisesti niissä yrityksissä, joissa on luottamusmies. Jollei luottamusmiestä ole tai palkkaratkaisusta ei saavuteta yrityksessä yksimielisyyttä, palkankorotus määräytyy kaupan alan palkkaratkaisun mukaan. Toisen vuoden palkkaratkaisusta sovitaan ensi vuoden lokakuussa.

Yhtenä uutena asiana työehtosopimuksissa huomioidaan jatkossa entistä paremmin sairausajan palkkaa työtapaturman sattuessa. Ohjelmapalvelualan sopimuksessa sovittiin myöhäisen työajan lisästä klo 20-06 välillä tehdystä työstä.

Käytyjä työehtosopimusneuvotteluja PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kuvaa haasteellisiksi, vaikka neuvotteluilmapiiri pysyikin koko ajan rakentavana.

”Hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualojen neuvotteluja käytiin Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n kanssa melkein kaksi kuukautta, ja vaikka neuvottelutilanne oli hankala, liitot pyrkivät aktiivisesti ratkaisuun. Se takaa myös hyvän yhteistyön jatkossa”, toteaa puheenjohtaja.

Kilpailukykysopimuksen mukaisten työajanpidennysten jatkosta sovitaan osapuolten välillä ensi vuoden aikana. Työryhmässä tulee ottaa huomioon työmarkkinoilla tapahtuvat ratkaisut.

Hiihtokeskusalan työehtosopimuksen piiriin kuuluu noin 700 työntekijää ja ohjelmapalvelualan työehtosopimukseen noin 600 työntekijää. Näitä työehtosopimuksia noudatetaan hiihtokeskustyöntekijöihin kuten rinnetyöntekijöihin, huoltotoimi- ja kenttähenkilöstöön, hiihdonopettajiin sekä safarioppaisiin.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.