Työehtosopimus - 19.12.2019 klo 16.05

PAMin hallitus hyväksyi hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualoille uudet työehtosopimukset kahdeksi vuodeksi

Kuva: GettyImages.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus hyväksyi tänään hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualojen työntekijöitä koskevat uudet työehtosopimukset. Uudet työehtosopimukset ovat voimassa 1.11.2019-31.10.2021 ja koskevat noin 1 300 työntekijää hiihtokeskusten ja ohjelmapalvelualan eri tehtävissä.

Palkkaratkaisu on yksivuotinen, ja palkankorotuksista sovitaan ensisijaisesti paikallisesti niissä yrityksissä, joissa on luottamusmies. Jollei luottamusmiestä ole tai palkkaratkaisusta ei saavuteta yrityksessä yksimielisyyttä, palkankorotus määräytyy kaupan alan palkkaratkaisun mukaan. Toisen vuoden palkkaratkaisusta sovitaan ensi vuoden lokakuussa.

Yhtenä uutena asiana työehtosopimuksissa huomioidaan jatkossa entistä paremmin sairausajan palkkaa työtapaturman sattuessa. Ohjelmapalvelualan sopimuksessa sovittiin myöhäisen työajan lisästä klo 20-06 välillä tehdystä työstä.

Käytyjä työehtosopimusneuvotteluja PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kuvaa haasteellisiksi, vaikka neuvotteluilmapiiri pysyikin koko ajan rakentavana.

”Hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualojen neuvotteluja käytiin Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n kanssa melkein kaksi kuukautta, ja vaikka neuvottelutilanne oli hankala, liitot pyrkivät aktiivisesti ratkaisuun. Se takaa myös hyvän yhteistyön jatkossa”, toteaa puheenjohtaja.

Kilpailukykysopimuksen mukaisten työajanpidennysten jatkosta sovitaan osapuolten välillä ensi vuoden aikana. Työryhmässä tulee ottaa huomioon työmarkkinoilla tapahtuvat ratkaisut.

Hiihtokeskusalan työehtosopimuksen piiriin kuuluu noin 700 työntekijää ja ohjelmapalvelualan työehtosopimukseen noin 600 työntekijää. Näitä työehtosopimuksia noudatetaan hiihtokeskustyöntekijöihin kuten rinnetyöntekijöihin, huoltotoimi- ja kenttähenkilöstöön, hiihdonopettajiin sekä safarioppaisiin.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa