Työehtosopimusneuvottelut - 14.11.2019 klo 12.26

PAMin hallitus päätti tukitoimista PAU:n lakolle

PAM julkistaa tukitoimensa maanantaina.

PAMin hallitus käsitteli tänään torstaina 14.11. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n työehtosopimusneuvotteluja ja niiden tukemista. Hallitus päätti PAMin tukitoimista, jotka julkaistaan maanantaina 18.11.

Posti- ja logistiikka-alan unionin lakko alkoi maanantaina 11.11. ja on nyt käynnissä neljättä päivää. PAU on julistanut postinjakelun, käsittelyn ja kuljetuksen lakkoon. PAM on jo aiemmin muistuttanut, että lakon alaista työtä ei tehdä. Myös vuokratyöt ovat siis lakon alaista työtä.

Työnantaja Posti oy on käyttänyt laajasti vuokratyövoimaa murtaakseen postilaisten lakon. Omistajaohjausministeri puuttui asiaan eilen ja kielsi vuokratyövoiman käytön.

Vuokratyö ja lakkorajat

Uusissa vuokratyösuhteissa on syytä olla erittäin tarkka, jotta voi välttää lakon alaisen työn tekemisen. Käytännössä voi tarkastaa, mitä ja minkä työehtosopimuksen mukaisia töitä vuokratyöntekijälle tarjotaan.

PAU on määritellyt, että lakossa ovat postinjakelussa ja käsittelyssä Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksen P-palkkaliitteeseen kuuluvat. Lisäksi lakossa on PAUn jäseninä olevat P-liitteen kuljettajat ja Posti Kuljetus Oy:n kuljettajat sejä Posti Palvelut Oy:ssä pakettilajittelijat/postityöntekijät, ryhmävastaavat ja huolitsijat (PeC).

Tarkemmat tiedot lakkorajoista kannattaa varmistaa lakkovahdeilta tai Posti- ja logistiikka-alan unionista.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat