Luottamushenkilö - 26.08.2019 klo 14.28

PAMin hallitus valitsi uudet sopimusalatoimikunnat

Perjantaina 23.8. pidetyssä kokouksessaan PAMin hallitus nimesi jäsenet 25 sopimusalatoimikuntaan. Sopimusalatoimikunnan jäsenet ovat tiiviisti mukana oman alansa edustamisessa ja kehittämisessä osana liiton toimintaa.

Sopimusalatoimikunnissa käsitellään pamilaisten alojen asioita sekä PAMin neuvottelemia työehtosopimuksia. Sopimusalatoimikunnat koostuvat muun muassa kyseisen alan asiantuntevista aktiiveista ja luottamusmiehistä ympäri Suomea.

Sopimustoimikunnat toimivat PAMin hallituksen valmistelu- ja asiantuntijaeliminä käsitellen muun muassa kyseisen alan työehtosopimusta sekä alaa koskevaa työsuojelua, järjestötoimintaa, koulutusta, elinkeinopolitiikkaa, lainsäädäntöhankkeita sekä oikeustapauksia.

Sopimusalatoimikunnalla on tärkeä rooli muun muassa työehtosopimusten syntymisessä. Esimerkiksi jo ennen työehtosopimusneuvottelujen aloittamista kyseisen alan sopimusalatoimikunta kokoontuu ja käy läpi ammattiosastojen tekemiä esityksiä siitä, miten työehtosopimuksia pitäisi pyrkiä kehittämään eli millainen työehtosopimuksen tulisi alan työntekijöiden näkökulmasta olla.

Myös ennen varsinaisen työehtossopimuksen syntyä, sopimusalatoimikunta käsittelee kokouksessaan työnantajaliiton ja PAMin aikaansaaman neuvottelutuloksen työehtosopimuksesta. Vasta kun sopimusalatoimikunta on käsitellyt ja arvioinut neuvottelutuloksen, siirtyy sen hyväksyminen tai hylkääminen PAMin hallituksen päätettäväksi.

Löydät uusien sopimusalatoimikuntien kokoonpanon täältä. Sopimusalatoimikuntien toimikausi on  2019 - 2023.
Suomen Kansallisoopperan sekä bingoalan sopimusalatoimikunnat nimetään myöhemmin.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat