Luottamusmies - 11.10.2021 klo 13.48

PAMin Heidi Lehikoinen odottaa HalpaHalli Oy:ltä aitoa neuvottelua

Seinäjoen HalpaHalli on yksi perheyrityksen 35 myymälästä. Kuva: Santeri Viinamäki/ Lehtikuva

”Sanelu ja keskustelusta kieltäytyminen osoittavat työnantajalta epäkunnioittavaa käytöstä henkilöstöä kohtaan”, PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen toteaa.

”Ihmettelen, miksi HalpaHalli ei kuuntele työntekijöitään”, PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen sanoo.

Yrityksen henkilökunta kannattaa sitä, että jokaiseen toimipaikkaan voidaan valita oma luottamusmies. Satoja HalpaHallin työntekijöitä marssi ulos työpaikoiltaan syyskuun lopussa puolustaen näin toimipaikkakohtaisia luottamusmiehiä. Työntekijöiden kanta tuli ilmi jo keväällä henkilöstölle tehdyssä kyselyssä.  90 prosenttia vastanneista kannatti toimipaikkakohtaisten luottamusmiesten säilyttämistä.

Heidi Lehikoinen patistaa työnantajaa nyt palaamaan neuvottelupöytään ja ryhtymään aitoon keskusteluun eikä pitämään jääräpäisesti kiinni omasta kannastaan.

”Työnantaja on jo keväällä ensimmäistä kertaa ilmoittanut tahtotilastaan. Aikaa on ollut. Kiistaa on turha enää vitkuttaa pitemmälle”, Heidi Lehikoinen sanoo.

Luottamusmiehiä ei kuunneltu

Työnantaja irtisanoi toimipaikkakohtaisen luottamusmiesjärjestelmän 28. syyskuuta ilman aitoa neuvottelua. Luottamusmiesten mukaan heitä ei ole haluttu kuulla vaan asiat ovat tulleet annettuina.PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen.

”Työnantaja on ilmoittanut haluavansa yritykseen yhden pääluottamusmiehen. Luottamusmiehet sen sijaan ovat halunneet ratkaisuja sekä luottamusmiesjärjestelmään että tapaan, jolla yrityksessä hoidetaan yhteistoimintaa”, Lehikoinen sanoo.

Luottamusmiehet ovat ehdottaneet esimerkiksi neuvottelukunnan perustamista. Neuvottelukunnassa luottamusmiesten määrä olisi suppeampi, jolloin työnantajalla olisi mahdollisuus kutsua tarvittaessa rajatumpi henkilöstön edustajien joukko koolle.

”Tämä esitys ei ole työnantajalle sopinut”, Lehikoinen sanoo.

Työntekijöiden mielestä yhden pääluottamusmiehen malli ei ole toimiva yli 1300 työntekijän yrityksessä.  Nyt luottamusmiehiä on 27, ja riidat on saatu hyvin sovittua työpaikoilla. Luottamusmiesten kautta on myös tuotu esille esimerkiksi tuntitarkasteluun liittyviä ongelmia, minkä johdosta yrityksessä on tehty ohjeistus asiasta.

Ratkaisuun yhteistyössä

PAM on esittänyt HalpaHallille ajankohtaa neuvotteluille, mutta se ei ole yritykselle kelvannut eikä yritys ole tarjonnut uutta aikaa tilalle.

”Sen sijaan työnantaja on kiertänyt keskustelua kaivamalla jatkuvasti esiin jonkun pykälän tulkintaa. Tämä kertoo siitä, että he toivovat asian unohtuvan, kun aikaa kuluu.”

Lehikoisen mukaan on normaali käytäntö, että istuvat luottamusmiehet ja istuva johto neuvottelevat luottamusmiesjärjestelmästä aina kun uusi kausi on alkamassa.

”On aina oikein hakea yhteistyössä kumpaakin osapuolta tyydyttäviä ratkaisuja. Sen sijaan sanelu ja keskustelusta kieltäytyminen osoittavat työnantajalta epäkunnioittavaa käytöstä henkilöstöä kohtaan”, Lehikoinen toteaa.

Yrityksessä on 35 myymälää, verkkokauppa ja logistiikkakeskus.