Politiikka - 28.10.2019 klo 16.43

PAMin Helsinki-Uusimaan julkilausuma: Riittävät tunnit takaavat pamilaisten toimeentulon

Helsinki-Uusimaan aluesuunnittelupäivien osallistujat ottivat kantaa tulevaan liittokierrokseen.

Meille pamilaisten alojen työntekijöille on tärkeintä työtuntien riittävyys. Se on koko toimeentulomme ydin. Kun työtunteja on liian vähän, palkka ei riitä elämiseen. Tätä tilannetta joudutaan kompensoimaan vuosittain sadoilla miljoonilla euroilla yhteiskunnan toimesta.

Esimerkiksi Palvelualojen työttömyyskassan ansiopäivärahan saajista jopa 40 % saa soviteltua päivärahaa. Tämä luku on järkyttävän suuri ja kertoo paljon palvelualojen työelämän vinoutuneista rakenteista. Täydet tunnit ovat ratkaisu yritysten työvoimapulaan.

Palvelualojen palkankorotukset eivät heikennä Suomen kilpailukykyä. Kunnon palkka on alan vetovoimatekijä ja ostovoiman lisäämisellä on merkittäviä, valtion taloutta tasapainottavia vaikutuksia lisääntyvien verotulojen muodossa. Palvelualan yrityksillä on mennyt viime vuodet todella hyvin ja yritysten voittojen pitää näkyä myös työntekijöiden kukkarossa. Onko meillä varaa siihen, että PAMin jäsenistössä kurjuus ja köyhyys lisääntyy?

Vuoden 2017-2018 sopimuskierroksella työnantajapuoli yksipuolisesti saneli ehdot ja kustannuskaton ja valtakunnansovittelija asettui niitä valvomaan. Emme halua, että sama epäsuotuisa toimintatapa toistuu. Palkankorotuskaton lisäksi työnantajat ovat ilmaisseet pyrkivänsä säilyttämään kiky-sopimuksen mukaiset työajan pidennykset. Tätä emme hyväksy. Palvelualojen palkkakuopasta on päästävä pois ja liittokierros on käytävä aidosti, ilman ennalta asetettuja raameja.

Ay-liikkeen asema työelämän kehittäjänä on tunnustettava. Ammattiliiton ja -osastojen on tarjottava nuorille väylä yhteiskunnalliseen ja työpaikkatason vaikuttamiseen. Nuoret turvaavat tulevaisuuden ja mahdollistavat ay-liikkeen toiminnan jatkumisen. Yhdessä olemme vahvoja.

Me aluesuunnittelupäivien osallistujat annamme kaiken mahdollisen tuen pamilaisten alojen neuvotteluille. Elämiseen riittävä palkka ja riittävät työtunnit ovat yhteinen tavoitteemme. Näiden asioiden takana seisomme ja olemme valmiit järjestöllisiin toimenpiteisiin.

Helsingissä 27.10.2019
PAM Helsinki-Uusimaan suunnittelupäivät

Lisätiedot:
Johanna Sparf, aluepäällikkö p. 040 356 3346
Jari Koskinen, PAM – keskolaisten ammattiosasto ry, p. 050 383 7578

PAM Helsinki-Uusimaan aluesuunnittelupäiviä vietettiin 25.-27.10.2019. Päiville osallistui edustajia 27:stä alueen ammattiosastosta.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat