Uutinen - 25.04.2018 klo 14.16
Työelämä

PAMin Jaana Ylitalo: Työhyvinvointi on avain palvelualan tuottavuuden kasvattamiseen

Jaana Ylitalo toivoo, että työntekijöiden osaamisesta pidetään huolta.

PAMin ja Kaupan liiton ”Avoimella yhteistyöllä tuottava ja osaava kauppa” –hankkeen päätösseminaarissa korostuivat henkilöstön hyvinvointi ja yhteistyön merkitys tuottavuudelle.

Kaupan alan työpaikkojen työhyvinvointiin, tuottavuuteen ja osaavaan työvoimaan liittyvän hankkeen tulokset esiteltiin tänään seminaarissa, joka järjestettiin Helsingin Radisson Blu Plaza –hotellissa 25.4.2018. Kaupan liitto ja PAM toteuttivat yhteistyössä nyt päättyvän Työelämä 2020 -hankkeen ”Avoimella yhteistyöllä tuottava ja osaava kauppa”, jonka taustalla olivat liittojen väliset työehtosopimusneuvotteluihin liittyvät ratkaisut ja kirjaukset.

Seminaarin avauspuheenvuoron piti PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo, joka nosti esiin työhyvinvoinnin hankkeen keskeisenä tuloksena.

”Työhyvinvointi on avain palvelualan tuottavuuden kasvattamiseen. Tämä on todettu ja todistettu useissa tutkimuksissa kuin itse käytännön työelämässä. Kaupan alan työ on suurelta osin asiakaspalvelua erilaisissa myyntiympäristöissä. Toimiva yhteistyö työpaikoilla on siis avain työhyvinvointiin ja tuottavuuteen”, Jaana Ylitalo toteaa.

Päätösseminaarissa esiteltiin esimerkkejä hankkeessa mukana olleista yrityksistä, joissa yritysjohdon ja henkilöstön edustajien yhteistyöllä on haluttu parantaa työelämän arkea, rakentaa luottamusta, lisätä työn arvostusta, osaamista ja työturvallisuutta sekä tuottavuutta.

Palveluorganisaatioiden tulevaisuuden haasteena on kaupan kansainvälistyminen ja digitalisoituminen, jotka muokkaavat voimakkaasti toimintaympäristöä ja toimintaedellytyksiä. Jaana Ylitalo pitää työntekijöiden osaamisesta keskeisenä kysymyksenä työelämän murroksessa.

”Tärkeintä se, että pidetään huolta työntekijöiden osaamisesta. Työntekijöiden perusdigiosaaminen on päivitettävä yrityksissä niin, että töiden muuttuessa nykyiset työntekijät voi helposti kouluttaa uusiin työtehtäviin”, mainitsee Ylitalo.

PAMin ja Kaupan liitto jatkavat yhteistyötä tulevaisuudessa aloittamalla Digitaalinen kauppa (eCom) -projektin, joka syventyy digitalisaation vaikutuksiin kaupan alan työssä ja toimintaympäristössä.

Teksti: Minna Raitapuro