Uutinen - 04.12.2019 klo 09.00
Nuoret

PAMin jäsen Cassandra Granqvist on palveluammattilainen, joka viihtyy ihmisten parissa

Erilaisia palvelualan töitä kokeiltuaan Cassandra Granqvist työskentelee nyt myyjänä saaristossa. Hänen työpäivänsä ruokakaupassa ovat monipuolisia, ja parasta hänen työssään ovat päivittäiset kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Kuva: Vesa-Matti Väärä

Myyjä Cassandran mukaan turvallinen työsuhde on tärkeä, mutta vielä sitäkin tärkeämpää ovat hyvät työkaverit.

Olen Cassandra Granqvist, 24.

Asun Nauvossa, joka kuuluu Paraisten kaupunkiin.

Liityin PAMiin
27.9.2019.

Työskentelen myyjänä K-market Nauvossa. Kauppa sijaitsee aivan saariston sydämessä ja myymme paljon paikallisesti tuotettuja tuotteita kuten vihanneksia, yrttejä, omenoita, leipää, hunajaa sekä kalaa. Työtehtäväni ovat monipuolisia ja olen eräänlainen yleismies Jantunen. Työskentelen esimerkiksi kassalla ja kerään ja tilaan tavaroita.

Työni on vuorotyötä. Aamuvuoro alkaa arkisin joko seitsemältä tai kahdeksalta. Paistan leipää ja makeita leivonnaisia, sen jälkeen nostan yrtit ja vihannekset esiin ja huolehdin siitä, että tavarat ovat paikoillaan. Kun päivän toimitus saapuu, asettelen lihat ja kalat tiskiin ja tarkistan vielä, että pakastin toimii. Iltapäivällä täydennän vielä hyllyjä ja katson, että myymälässä on siistiä ja viihtyisää. Arvostan työaikojani, sillä minun ei tarvitse tehdä myöhäisiä iltavuoroja tai yötyötä.

Työtiimimme on pieni ja tiivis. Kuuden vakituisen työntekijän lisäksi meillä on muutamia sijaisia. Viihdyn tiimin jäsenenä, sillä työkavereiden kanssa voin jutella oikeastaan kaikesta taivaan ja maan välillä. Käytämme töissä pääosin ruotsia. Turvallinen työsuhde on tärkeä, mutta vielä sitäkin tärkeämpää ovat hyvät työkaverit. Yhteisömme on tiivis ja läheinen, sillä kaikki tuntevat toisensa – myös asiakkaat. Se on pienen yhteisön ehdoton etu.

Olen kotoisin Helsingistä, mutta muutin saaristoon lähes seitsemän vuotta sitten. Sitä ennen olin käynyt Nauvossa kesäisin tapaamassa ystäviäni ja sukulaisiani. Pysyvästi minut Nauvoon toi rakkaus. Muuton jälkeen olen työskennellyt erilaisissa palvelualan töissä niin Turussa kuin saaristossakin, muun muassa bensa-asemalla, Alkossa ja siivousalalla. Työ K-marketissa on neljäs työpaikkani tänä vuonna.

Liityin PAMiin sen jälkeen, kun aloitin työt K-marketissa syksyllä. Valmistuin vuoden alussa merkonomiksi ja ehdin työskennellä ravintolassa vain lyhyen aikaa ennen kuin minut lomautettiin. Tuon ikävän kokemuksen jälkeen päätin hankkia turvaa työelämän tueksi, ja ammattiliitosta saan tarvittaessa apua yllättävien tilanteiden varalta. Koko arki voi kääntyä ihan ylösalaisin, jos jokin menee pieleen. Siksi päätin liittyä liittoon.

Tulevaisuudessa haluan mielelläni jatkaa asiakaspalvelutehtävissä, sillä viihdyn ihmisten parissa. Toimistotyö ei esimerkiksi tunnu minulle omimmalta työltä. Palvelualan työssä sen sijaan edellytetään, että pystyy kohtaamaan erilaisia ihmisiä – vaikka asiakkailla olisi huonoja päiviä – ja selviämään haastavista tilanteista.

Vapaa-ajalla valokuvaan mielelläni. Lisäksi käyn kävelyillä ja tapaan ystäviä.