Työtaistelu - 24.11.2019 klo 00.00

PAMin julistama käsittelykielto asiamiespostien postilähetyksille alkoi

PAM tukee PAUta kieltämällä Postin palveluverkossa kulkevien pakettien ja kirjeiden käsittelyn asiamiesposteissa. Kuva: Lehtikuva

PAMin käsittelykielto asiamiesposteissa alkoi sunnuntain ja maanantain välisenä yönä puoliltaöin eli 25.11. klo 00. Tämä tarkoittaa, että kaikkien niiden, joiden työtehtäviin Postin pakettien ja kirjeiden käsittely asiamiesposteissa kuuluu, tulee jättää se tekemättä.

Palvelualojen ammattiliitto PAM tukee käsittelykiellolla Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUta sen työehtosopimusneuvotteluissa.

PAM tukee PAUta kieltämällä Postin palveluverkossa kulkevien pakettien ja kirjeiden käsittelyn Postin palvelupisteissä eli asiamiesposteissa. Postin palvelupisteet sijaitsevat muun muassa kaupoissa, kioskeissa, liikenne- ja huoltoasemilla, kahviloissa ja apteekeissa.

Käsittelykielto alkoi sunnuntain ja maanantain välisenä yönä puoliltaöin eli 25.11.klo 00.  Kahden viikon pituinen käsittelykielto kestää sunnuntaihin 8.12. klo 24.00 saakka, jos siihen mennessä ei ratkaisua löydy.

Ratkaisua haettiin tiiviisti sunnuntaina 24. 11, mutta sovitteluryhmän tekemä, pakettilajittelijoita koskeva sovintoesitys ei tullut hyväksytyksi. Työnantajaa edustava Medialiitto hylkäsi esityksen, jonka muut osapuolet olisivat hyväksyneet ja joka olisi sailyttänyt pakettilajittelijoiden työ- ja palkkaehdot entisinä.

PAM ei hyväksy yritystä heikentää ennestään pienipalkkaisten postilaisten työehtoja. Työehtoihin ja työntekijöihin kohdistuvat heikennykset eivät kuitenkaan ole vain PAU:n jäsenten huoli vaan ne voivat levitä laajemmalle.

PAMin hallituksen julistama käsittelykielto on laillinen työtaistelutoimi.

Työntekijän ei tule antaa käsittelykiellon aikana Postin paketteja ja kirjeitä niitä hakemaan tulleille asiakkaille.

Lue täältä, miten käsittelykiellon aikana toimitaan ja miksi tähän on ryhdytty. Voit myös tulostaa esitteitä, joiden avulla voit kertoa asiakkaille, miksi et voi antaa heille Postin pakettia.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa