Työehdot - 07.05.2018 klo 15.39

PAMin Koivuniemi IUF:n kokouksessa: Sipilän hallituksen toimet uhkaavat Suomen mainetta maailmalla

Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi kritisoi Juha Sipilän hallituksen toimia, jotka hänen mielestään uhkaavat Suomen mainetta maailmalla saakka. Työntekijöiden työsuhdeturvaan kajoaminen kohdistuu Koivuniemen mukaan erityisesti nuoriin naisiin heikentäen heidän työmarkkina-asemaansa.

Koivuniemi osallistuu parhaillaan matkailu-, ravintola- ja elintarvikealan maailmanliiton IUF:n naiskomitean kokoukseen Genevessä, jossa ajankohtaisina aiheina ovat olleet seksuaalinen häirintä ja naisten oikeuksien ja aseman parantaminen maailmassa.

”Pelkonani on, että erityisesti pikaruokaketjuissa työskentelevät nuoret ja naiset joutuvat Sipilän hallituksen ajamien heikennysaikeiden kärsijöiksi. Työsuhdeturvaa heikentävät toimet yhdistettynä ravintola-alalla esiintyviin häirintätapauksiin ei luo turvallista työilmapiiriä, jossa työskennellä, Koivuniemi toteaa.

Koivuniemi muistuttaa, että Sipilän hallituksen kehysriihessä esittämät irtisanomissuojan heikennysesitykset koskettavat laajasti ravintola-alaa, koska alalla on paljon pieniä alle 20 hengen yrityksiä. Alalla on jo nyt ongelmia, koska alipalkkaus on yleinen ilmiö. Työsuojelupiirien tarkastuksissa on jo aiemmin paljastunut paljon epäkohtia pikaruokaketjujen työehdoissa.

”Suomalainen työelämä ei ole nuorelle naiselle helppo. Olemme PAMissa hoitaneet useita seksuaalisen ahdistelun ja häirinnän kohteeksi joutuneiden jäsenten asioita. Rohkeutta on ottaa asia puheeksi ja tuoda se ilmi. Kannustamme siihen kaikkia, koska pelko ei kuulu suomalaiseen työelämään, Koivuniemi painottaa.

Koivuniemi kertoo, että on joutunut häpeämään kansainvälisissä piireissä Suomen hallituksen toimia työelämän luottamuksen murentamisen ja työehtojen polkemisyritysten vuoksi.

”Jos hallitus ei peru kehysriihiaikeitaan, saamme Suomena maineen, joka ei ole työntekijöiden eikä työelämässä työskentelevien naisten kannalta millään tavoin edistyksellinen. Nykyinen hallituksen linja uhkaa koko suomalaista työelämän arvostusta maailmalla”, Koivuniemi toteaa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat